Oltra respon al PP que cal canviar la mirada sobre el requisit lingüístic per garantir els drets dels valencianoparlants
La vicepresidenta de la Generalitat Valenciana aposta per una implantació progressiva
ACN València .-La vicepresidenta i portaveu de la Generalitat Valenciana Mónica Oltra ha demanat al Partit Popular "canviar la mirada" sobre el requisit lingüístic del valencià en l'accés a la funció pública perquè els ciutadans tenen dret a triar qualsevol de les dues llengües oficials per adreçar-se a l'administració i els empleats públics han de poder garantir-lo. Oltra ha respost d'aquesta manera aquest divendres durant la roda de premsa posterior al ple del Consell a preguntes dels mitjans sobre la proposta de resolució que el PP ha presentat instant la Generalitat Valenciana a respectar que el valencià "no pot ser un requisit excloent i tanca impeditiva per accedir a l'ocupació pública, concursar o promocionar amb proves selectives". En una pregunta posterior sobre el perquè el valencià no és requisit sinó mèrit en la recentment aprovada Llei de coordinació de policies locals, Oltra ha dit que s'ha d'anar implementant de manera progressiva, tal com està plantejat en el projecte de la Llei de funció pública.
En aquest sentit, ha posat com exemple que l'objectiu final de la Llei de plurilingüisme és que els alumnes puguin tenir coneixement ple de les dues llengües oficials i de l'anglès però que això no s'aconseguirà "l'endemà d'aprovar la llei". Oltra ha incidit que l'important és el "concepte" i la "filosofia de fons", basats en el dret dels ciutadans i ciutadanes a "escollir la llengua en la què volen relacionar-se amb l'administració" i altra és "com anem implementant això" perquè es puguin donar "un servei públic per garantir els drets dels ciutadans". La portaveu de la Generalitat Valenciana ha remarcat que no es tracta de discriminació en l'accés a l'ocupació pública perquè el dret és dels ciutadans són previs. Oltra ha afegit que el que cal és garantir l'accés dels empleats públics en condicions d'igualtat però que els coneixements lingüístics han de ser previs. La vicepresidenta ha demanat "no treure les coses de mare perquè el dret és dels ciutadans i ciutadanes a ser atesos en la llengua de la seva elecció". La proposició del PP demana instar la Generalitat Valenciana a garantir i respectar els principis de mèrit, igualtat i capacitat en l’accés a ocupació pública i a no dur a terme “cap modificació legislativa que exigeixi el requisit lingüístic com a obligatori, excloent, limitatiu o condicionant”.Així mateix, insta a comptabilitzar l’aplicació de la Llei d’ús i ensenyament del valencià i el dret a què els ciutadans puguin adreçar-se a l’administració en qualsevol de les dues llengües oficials, prioritzant el grau de coneixement del valencià com un mèrit, “sense que sigui un requisit impeditiu que exclogui de l’accés, concurs o promoció en la funció pública valenciana als castellanoparlants”.






