directe ! a La República. N. 4126. Divendres, 23 d'octubre de 2026 00:50 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimecres, 30 de maig de 2018 19:22 h

La Moncloa lamenta la "cerimònia de la confusió" sobre una possible dimissió de Rajoy

El PNB insisteix que no decidirà el sentit del seu vot fins aquest dijous

ACN Madrid.-La Moncloa s’ha afanyat a desmentir aquest dimecres les informacions que apunten a una imminent dimissió de Mariano Rajoy i al fet que el PNB ja li ha comunicat el seu "sí" a la moció de censura, que atribueix a una "cerimònia de la confusió" sobre la situació real del president espanyol. Fonts de l'entorn del líder del PP han assegurat que Rajoy “no s’ha plantejat dimitir” ‘in extremis’ per evitar la investidura automàtica de Sánchez “perquè la dimissió del president només empitjoraria les coses”. "Veig que continua la cerimònia de la confusió, Rajoy no té prevista cap compareixença i assistirà amb tota normalitat demà al debat de la moció de censura", ha afirmat una de les col·laboradores més estretes del president. L’Euzkadi Buru Batzar, l’executiva del PNB, també ha desmentit que ja hagi comunicat a Rajoy el seu "sí" a la moció de Sánchez, i ha insistit que “es reunirà dijous de manera extraordinària per decidir el sentit de la seva votació a la moció de censura” i “comunicarà la seva decisió després d’escoltar les motivacions del PSOE per presentar la moció i conèixer els compromisos que adquireix el candidat Pedro Sánchez”.

Les informacions en una o altra direcció introdueixen tensió en una jornada on el PP ha expressat el seu temor a un ‘sí’ del PNB a la moció de censura de Pedro Sánchez que asseguraria als nacionalistes bascos un període d’estabilitat –i d’aplicació dels pressupostos que va pactar amb el PP- fins a la convocatòria d’eleccions per després de les autonòmiques i locals del 2019, és a dir, d’aquí a un any i mig. L’alternativa per al PNB podria ser mantenir Rajoy a La Moncloa amb el perill que Podem i Ciutadans activessin la seva amenaça de presentar en breu una altra moció de censura “instrumental” que provocaria la convocatòria immediata d’eleccions. Un possible “sí” del PNB a la moció posaria Rajoy contra les cordes Rajoy, que veuria com la moció podria assolir la majoria absoluta amb els vots del PSOE (85), Podem (71), ERC (9), PDeCAT (8), PNB (5) i Bildu (2). En total 180 vots, quatre per sobre els 176 requerits perquè prosperi. El president espanyol podria optar per sotmetre’s a la moció o bé desactivar-la presentant a l’últim moment la seva renúncia i la del seu executiu, fet que deixaria tot el seu govern en funcions i forçaria el Rei a iniciar una ronda de contactes per a una investidura que –en cas que fos fallida- activaria el termini de 54 dies per a la convocatòria d’unes noves eleccions. A part del PNB, l’aprovació de la moció pot dependre dels 17 diputats independentistes catalans, 9 d’ERC i 8 del PDeCAT, que ja han avançat que escoltaran el discurs del candidat i adoptaran una decisió. Els contactes que el secretari general del PSOE va establir per telèfon amb Joan Tardà i Marta Pascal aquest dilluns, van continuar dimarts i dimecres amb reunions presencials amb el secretari d’Organització dels socialistes espanyols, José Luis Ábalos. Malgrat que encara no han comunicat públicament el sentit del seu vot, el portaveu adjunt d’ERC, Gabriel Rufián, ja ha donat a entendre el “sí” de la seva formació durant la sessió de control d’aquest dimecres quan ha dit que per als republicans és una “obligació” fer fora de La Moncloa els “lladres” i “carcellers”. El PDeCAT ha mantingut contactes al llarg de tot el dia amb el PNB i amb el mateix PSOE, comandats per Marta Pascal, a qui s’ha pogut veure al Congrés dels Diputats. En el cas que el PNB li comuniques formalment el seu “sí”, el president espanyol disposa de la possibilitat de dimitir per evitar la investidura de Sánchez i provocar una convocatòria d’eleccions previsiblement a la tardor. Passa per presentar la seva dimissió i la de tot el seu govern, que segons l’article 101 de la Constitució passaria a governar ‘en funcions’, fet que forçaria el Rei a iniciar una ronda de contactes i proposar (sense termini) un candidat a la investidura. En cas que es presentés algú i aquesta investidura resultés fallida, s’obriria el termini de 54 dies per a la convocatòria d’eleccions.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.