directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 21 d'octubre de 2026 23:15 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dilluns, 18 de juny de 2018 14:45 h

El Coll d'Ares es consolida com la porta d'entrada de la Flama del Canigó i l'inici dels Focs de Sant Joan

A Osona neix la ruta de Manlleu, que encetarà la festa amb un espectacle amb cavalls

ACN Vic.-El Coll d'Ares (Ripollès) es consolida com la porta d'entrada de la Flama del Canigó i el tret de sortida a la festa Sant Joan, amb el foc que ha d'encendre les fogueres de la nit més curta de l'any com a protagonista. Aquest dilluns, l'associació Tradicat i Òmnium Cultural han presentat a la Plaça Major de Vic la dotzena de rutes d'Osona i el Ripollès amb els municipis on es farà arribar la flama. En destaca la incorporació enguany de la ruta de Manlleu, que inclou un espectacle amb cavalls a similitud de les festes de Menorca que es podrà veure a la capital del Ter. La flama arribarà, com cada any, des de la Catalunya Nord per la zona fronterera del Coll d'Ares i després d'un dinar popular es repartirà en rutes per la resta de territoris del Principat, País Valencià i les Illes. Precisament des d'Òmnium, Alfred Verdaguer, ha destacat que la Flama del Canigó és un "símbol d'unió" dels Països Catalans. D'altra banda, el groc tenyirà molts dels actes que se celebraran arreu per reclamar la llibertat dels polítics que són a la presó i els que es troben a l'exili. A més, en tots els municipis on arribi la flama es llegirà un text escrit des de la presó pel president d'Òmnium, Jordi Cuixart.

Sant Joan és una festa ancestral que ha perdurat al llarg de molt segles per festejar la nit més curta de l'any, el solstici d'estiu. Des d'Òmnium Osona, Alfred Verdaguer ha assenyalat que la flama que ha d'encendre les fogueres de Sant Joan és "fidelitat a les arrels, resistència viva i culte a la llengua i a la tradició". Segons Verdaguer, no només és un símbol d'unió dels Països Catalans, sinó també és un mitjà que busca la inclusió de tothom. Des d'Òmnium Ripollès, Jordi Vilarrodà ha destacat el simbolisme del Coll d'Ares. "No es tracta només d'una frontera entre estats que mica en mica anem esborrant, sinó que també és el lloc per on van haver de marxar a l'exili l'any 39milers de persones amb una gran penúria". "Salvant totes les distàncies, avui dia tornem a tenir persones a l'exili", ha afegit Vilarrodà. Precisament, en l'acte que es farà a Coll d'Ares de rebuda de la flama que haurà sortit de Perpinyà i abans d'escampar-la pels territoris de parla catalana, l'espai fronterer acollirà un acte que cada any compta amb la participació de més persones. En aquesta ocasió, comptarà amb la presència de la filla de l'exconseller de Cultura, Lluís Puig, avui vivint a Bèlgica, que llegirà un text que ha escrit el seu pare. Els organitzadors preveuen que els actes de la Flama del Canigó al Coll d'Ares enguany siguin encara més concorreguts perquè la festa s'escau en dissabte. A dos quarts de dues del migdia hi haurà una dinar popular de germanor. A tres quarts de quatre es rebrà la Flama del Canigó i s'encendrà el peveter-escultura 'Flama d'arrels'. Es faran els parlaments oficials i es procedirà a escampar la flama per tots els territoris de parla catalana.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.