directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 05:09 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimecres, 5 de setembre de 2018 20:09 h

Capella trasllada a Delgado que l’exhumació de Franco no és “suficient” i li demana l’anul·lació dels judicis franquistes

Reclama a l’Estat que demani perdó per l’afusellament del president Companys, com han fet França i Alemanya

ACN Madrid.-La consellera de Justícia, Ester Capella, ha traslladat aquest dimecres a la ministra de Justícia, Dolores Delgado, la disposició del govern de la Generalitat a cooperar amb l’executiu pel que fa a la memòria històrica, tot i que l’ha advertit que l’exhumació de les restes de Franco del Valle de los Caídos és “insuficient” per a fer aquesta reparació i cal anul·lar els judicis sumaríssims dels tribunals franquistes. En aquest sentit ha emplaçat l’Estat a demanar perdó per l’afusellament del president Companys, en la línia del que han fet països com França i Alemanya. Totes dues s’han reunit a Madrid durant una hora i mitja en una reunió on han acordat buscar “mecanismes de col·laboració” en la identificació de persones desaparegudes durant la Guerra Civil i el règim de Franco.

La consellera ha apuntat que malgrat les “diferències” entre els dos executius les dues responsables de Justíica han abordat “espais on és possible avançar” i que són prioritàries en la garantia dels drets i llibertats dels ciutadans. Un d’aquests espais, ha dit, és l’àmbit de la memòria històrica, on “hi ha un principi d’acord” per “col·laborar en compartir informació en matèria de fosses i identificació de les restes que s’hi troben mitjançant bases d’ADN, un servei universal i gratuït. En tot cas ha reclamat a la ministra que aprofitant la voluntat del govern espanyol d’exhumar les restes de Franco cal anar més enllà. Segons Capella és un pas endavant però insuficient cap a la reparació moral, jurídica i econòmica de les víctimes del franquisme i la Transició. En aquest sentit, la consellera ha instat l’Executiu espanyol a “reconèixer i compensar totes les víctimes” del franquisme i la Transició i a fer que “l’Estat demani perdó”, tal com ho van fer Alemanya i França per la deportació del president Lluís Companys. La consellera ha insistit que el Govern espanyol “s’ha de comprometre” en l’anul·lació dels judicis polítics dels tribunals militars franquistes que van tenir lloc a tot l’Estat espanyol, tal com ja ho va fer el Parlament de Catalunya. Segons Capella, l’anul·lació de les sentències aprovada pel Parlament de Catalunya “no eximeix Madrid del seu deure històric, tant per la significació política com per la necessitat d’estendre la nul·litat dels judicis a les sentències dels tribunals militars que van actuar a la resta de l’Estat”.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.