Open Arms i una desena d'ONGs que salven vides al Mediterrani, entre els tres finalistes al premi Sàkharov 2018
La candidatura que proposa premiar la tasca de les organitzacions ha estat proposada pels Socialistes i els Verds a l’Eurocambra
ACN Brussel·les.-Proactiva Open Arms i una desena d'ONGs que salven vides al Mediterrani opten a guanyar el Premi Sàkharov de Llibertat de Pensament 2018, el guardó més prestigiós que atorga la UE en matèria de drets humans. Així ho han decidit aquest dimarts en una votació les comissions d'Afers Estrangers i de Desenvolupament de l'Eurocambra, que han escollit en una reunió a porta tancada els tres finalistes. La candidatura, proposada pels Socialistes i els Verds, vol premiar de forma conjunta les ONGs Proactiva Open Arms, Boat Refugee Foundation, Jugend Rettet, Lifeline Rescue Boat, Médecins Sans Frontières International, MOAS, PROEM-AID, Save the Children, Sea Eye, Sea Watch i SOS Mediterranée.
A banda de les ONGs, els altres dos finalistes que opten a guanyar són el director de cinema ucraïnès Oleg Sentsov, proposat pel Partit Popular Europeu, i l'activista polític marroquí Nasser Zefzafi, nominat per Kati Piri, Judith Sargentini i Marie-Christine Vergiat, de l'Esquerra Unitària Europea\/Esquerra Verda Nòrdica, i 39 diputats més del Parlament Europeu per la seva lluita "contra l’opressió i l’abús de poder".Els eurodiputats de les comissions parlamentàries han escollit les tres candidatures finalistes d'un total de vuit propostes que els grups polítics havien presentat a finals del mes passat. Les candidatures que ja no opten a guanyar el premi aquest 2018 perquè han estat descartades aquest dimarts són cinc: l'advocada alemanya Seyran Ates, l'exfotògraf militar siri Caesar, el nord-americà Dewayne Johnson, qui va ser la primera persona a dur a judici Monsanto pels seus productes químics, l'organització AfriForum i l'activista pro-vida Mary Wagner.Un cop votats els finalistes, serà la Conferència de Presidents del Parlament Europeu -que inclou el president Antonio Tajani i els líders dels grups polítics- qui tindrà l'última paraula i seleccionarà el guanyador el dia 25 d'aquest mes. La cerimònia de lliurament del premi es farà a Estrasburg el 12 de desembre, coincidint amb la darrera sessió plenària abans que acabi l'any.El premiEl guardó, creat el 1988, és atorgat cada any per l'Eurocambra per honorar persones i organitzacions defensores dels drets humans i les llibertats fonamentals. L'edició d'aquest any és la trentena des que es va lliurar per primer cop el premi, que duu el nom del dissident polític soviètic Andrei Sàkharov. L'any passat va ser atorgat a l'oposició democràtica a Veneçuela.






