directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 03:14 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Divendres, 9 de novembre de 2018 08:00 h

Cinc municipis madrilenys i set barris de la capital espanyola votaran si volen monarquia o república

Milers de madrilenys estan cridats a les urnes el proper 2 de desembre en una acció sense precedents

ACN Madrid.-La Coordinadora d'Assemblees per la Consulta Popular Monarquia o República ha organitzat per al proper 2 de desembre votacions a cinc municipis de la Comunitat de Madrid i set barris de la capital espanyola. Als carrers hi haurà més de 60 meses on els majors de 16 anys podran escollir quina és el model d'Estat que prefereix. És la primera vegada que organitzen una votació coordinada a diferents punts de la comunitat i esperen que serveixi per generar un "moviment popular republicà" i per posar el focus sobre el debat entre monarquia i república. Un dels membres de la coordinadora, Luis Gimeno, reconeix que el procés a Catalunya els ha animat a fer accions per qüestionar la monarquia. "Catalunya canvia el cicle polític i entenem que cal seguir fent propostes arriscades", afirma.

El proper 2 de desembre –quatre dies abans que se celebrin els 40 anys de la Constitució- els veïns dels barris madrilenys de la Latina, Arganzuela, Carabanchel, Centro, Tetuán, Vallecas, Usera i Orcasitas i els municipis d'Alcobendas, San Sebastián de los Reyes, Parla, Leganés i Rivas Vaciamadrid votaran entre monarquia i república. Es tracta d'una consulta popular no vinculant però que, segons els organitzadors, ha de servir com a caldo de cultiu per a posar el focus en el debat sobre quina ha de ser la forma de govern a Espanya. Els organitzadors esperen que la unió de diferents entitats, associacions i moviments polítics en aquesta coordinadora faci que s'estengui a d'altres punts aquesta inquietud per preguntar als ciutadans.Els organitzadors comunicaran la consulta a la delegació del govern espanyol a Madrid i als ajuntaments respectius perquè ocuparan espais públics al carrer per situar les almenys 60 meses de votació. Però afirmen que no han hagut de tramitar cap més permís. "És com si féssim una enquesta, no és vinculant", afirma Gimeno. Animats per l'1-OLa coordinadora defensa el dret a decidir i que els ciutadans es puguin expressar mitjançant el vot. En aquest sentit, reconeixen que el referèndum de l'1-O a Catalunya on es promovia la república catalana els ha animat a tirar endavant el seu moviment. "El referèndum va suposar donar un cop de peu a la Constitució del 1978, que ens sembla restrictiva, i ara volem seguir pera quest camí", ha manifestat Gimeno. Iniciativa anterior a VallecasA la capital espanyola s'han viscut anteriorment algunes iniciatives similars. El barri de Vallecas va votar al juny si preferia una monarquia o una república i més de 7.000 veïns van anar a les urnes. La república es va imposar amb el 89% dels vots. Ara, la iniciativa s'estén i estan cridats a les urnes els veïns de set barris (inclòs, de nou, Vallecas) i de cinc municipis de l'àrea urbana de Madrid. La iniciativa recorda les consultes independentistes que van iniciar-se a Arenys de Munt el 2009 i que van acabar estenent-se per d'altres municipis catalans.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.