directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 16:40 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Diumenge, 18 de novembre de 2018 18:12 h

Més de 5.000 persones participen a la 15a Festa del Joc i el Lleure en Català

La Plataforma per la Llengua reivindica "l'aplicació" del dret a jugar en català entre tallers i activitats lúdiques

ACN Barcelona.-Malgrat la pluja intermitent, famílies i nens s'han acostat aquest diumenge al Passeig Lluís Companys de Barcelona per gaudir d'activitats lúdiques i jocs amb un denominador en comú: l'ús del català. La Plataforma per la Llengua ha organitzat un any més tallers i jocs que han aplegat més de 5.000 persones, que a més de fer passar una bona estona als més petits, han servit per reivindicar l'ús del català en les joguines. Segons dades de l'entitat, només el 8% dels jocs incorporen el català com a opció lingüística, i si s'obvien els trencaclosques, aquest percentatge baixa fins el 3%. "Reivindiquem l'aplicació d'un dret que està reconegut pel Parlament des de fa 25 anys", ha dit a l'ACN el president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder.

"El moment del joc dels infants és un moment molt important per donar-li un protagonisme a la llengua, i d'això n'anem mancats", ha dit Escuder. En aquesta línia, el president de l'entitat ha reivindicat que la llengua estigui present en "tots els àmbits de la societat", i com a etapa "important" la infància. "Els nens han de veure que la llengua té aplicacions pràctiques un cop surts de l'escola", ha dit Escuder, que considera que si la llengua està en el subconscient dels infants pren protagonisme. "Si veuen que la llengua la tenen a l'escola però després als jocs o videojocs no esta en català, aquesta llengua dins el seu cap perd capacitat de projecció en el seu futur", ha apuntat.És per això que un any més han celebrat la Festa del Joc i el Lleure com una jornada de "conscienciació". Recorden que són els consumidors els qui han de crear la demanda de jocs i joguines en català. “Si a les botigues demanem la versió catalana dels jocs, aquestes ho demanaran als fabricants”, ha remarcat Escuder, que considera "preocupants" els percentatges de joguines en català. Moltes famílies s'han acostat al Passeig Lluís Companys per gaudir de tallers de maquillatge, un rocòdrom, partides d''scrabble', trencaclosques, un circuit de patinets, jocs tradicionals, o la oportunitat de parlar amb un patge reial. La pluja ha fet que l'afluència de gent hagi estat menor que altres anys, i l'organització ha xifrat l'assistència en 5.000 persones. “Per a la Plataforma per la Llengua, l’objectiu principal és reforçar el català com a llengua comuna, com a llengua de trobada. I el joc és una eina clau per aconseguir-ho”, assegura l'entitat, que demana als poders públics implicació per poder disposar de joguines en català. "Cal potenciar la demanda dels consumidors, però també cal que l’administració reclami a les empreses que compleixin amb la normativa”, ha assegurat Escuder.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.