Els 27 volen imposar una data límit a una possible pròrroga del període transitori del Brexit
Les capitals europees discrepen sobre quant temps pot romandre el Regne Unit a efectes pràctics dins la UE, segons fonts diplomàtiques
ACN Brussel·les.-Els 27 estats membre volen establir un màxim temporal a una possible pròrroga del període d'adaptació per a la sortida del Regne Unit de la Unió Europea, segons ha explicat aquest dilluns el cap negociador comunitari del Brexit, Michel Barnier. "Farem una proposta específica aquesta setmana", ha dit Barnier en acabar la reunió de ministres sobre el Brexit a Brussel·les. Segons fonts diplomàtiques europees, hi ha discrepàncies sobre el temps que pot romandre el Regne Unit a efectes pràctics dins la UE més enllà del 2020. Per exemple, l'Estat espanyol creu que amb un any més "és suficient". Això sí, segons Barnier no hi ha cap posició en contra de permetre aquesta extensió si és necessari.
Actualment, el preacord dóna al Regne Unit 21 mesos a partir d'abril del 2019 perquè prepari la seva sortida i negociï amb Brussel·les com serà la seva relació al final d'aquest període transitori. A efectes pràctics continuaria dins la UE, però no tindria ni veu ni vot en les seves institucions. Ara bé, el text planteja la possibilitat de prorrogar la transició més enllà del 2020 si no han avançat prou en les negociacions al juliol d'aquell any. Ara els 27 estats membre volen fixar la data límit i evitar una pròrroga sine die. "Encara hem de determinar el procediment intern de la Unió per acordar l'extensió de la transició", ha reconegut Barnier.El preu de l'extensióD'altra banda, Barnier també ha destacat que si s'allarga la transició del Brexit "hi haurà d'haver un acord financer" entre Londres i Brussel·les. És a dir, que els britànics facin les contribucions que pertoquin al pressupost de la Unió Europea.Sense pla B de cara a la galeriaBarnier ha assegurat que els 27 estats membre ara estan centrats a finalitzar la declaració política sobre l'acord de retirada de cara a la cimera de diumenge que "obri la porta" a negociar les futures relacions entre el Regne Unit i la UE un cop els britànics surtin oficialment del bloc el 29 de març del 2019. Així, ha negat que tinguin un "pla B" si el govern de Theresa May cau o si el parlament britànic rebutja l'acord i, de fet, ha afirmat que hi ha converses en curs amb Londres sobre aquesta declaració política.Tot i això, fonts diplomàtiques europees expliquen que hi ha "especulacions" sobre unes possibles eleccions britàniques que donin com a resultat un nou govern a Londres "que demani un segon referèndum".






