directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 21:09 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimecres, 12 de desembre de 2018 06:00 h

La comissió de seguiment de la vaga de fam alerta que "no seria desitjable" que el Suprem obligués els presos a menjar

Segons el president del grup d'experts, "a partir del 40 o 45è dia" de protesta hi ha "molt risc" que els presos perdin la capacitat de decisió

ACN Barcelona.-El president de la comissió d'experts que fan seguiment de la vaga de fam dels polítics presos, Josep Terés, alerta que "no seria desitjable" que el Tribunal Suprem o les autoritats penitenciàries intercedissin en la protesta, per exemple forçant-los a menjar. En una entrevista a l'ACN, el líder de la comissió impulsada del Col·legi de Metges de Barcelona ha recordat que des de fa pocs anys els facultatius en centres penitenciaris tenen "independència", ja que abans pertanyien a Justícia i ara a l'Institut Català de la Salut (ICS). D'altra banda, ha explicat que "a partir del 40è o el 45è dia" de vaga de fam "hi ha molt risc" que perdin la capacitat de decisió, i seria llavors quan els metges actuarien segons el testament vital que han signat.

Segons Terés, "no és previsible" que estaments judicials o polítics interfereixin en l'acció dels diputats de Junts per Catalunya empresonats Jordi Sànchez, Jordi Turull, Josep Rull i Joaquim Forn. En aquest sentit, ha recordat que l'any 2000 es va aprovar la primera llei d'autonomia del malalt a Catalunya –que després es va estendre a l'Estat–, que "obliga a respectar la voluntat del malalt per sobre de tot". Així, creu que ara la legalitat no és la mateixa que quan es van dictar sentències com la del Tribunal Constitucional l'any 1990 per obligar a alimentar a presos dels GRAPO en vaga de fam."L'alimentació forçada és inacceptable èticament"A més, el metge, també president de la comissió de Deontologia del Col·legi, ha explicat que els presos han signat un testament vital, que de moment és "confidencial", en el qual expliquen els seus "desitjos" en cas de "pèrdua de capacitat cognitiva i, per tant, de capacitat de decisió". Terés ha dit que "mai" s'ha de forçar ningú a ingerir aliments, excepte si el document que han signat diu el contrari. "L'alimentació forçada és inacceptable èticament, i està qualificada com a tortura pel Tribunal Europeu de Drets Humans", ha dit. Segons ell, el testament vital es podria haver de fer servir si l'acció de protesta arriba als 40 o 45 dies, mentre que "és inusual" una supervivència més enllà dels 60 dies.Terés també ha deixat clar que la comissió que encapçala "està formada per donar suport institucional i empara" als professionals que estan cuidant els presos a Lledoners. En cap cas, ha dit, volen interferir en els metges del centre penitenciari, format per "un equip d'assistència primària". La comissió podria ajudar en qüestions de tipus ètic o deontològic generades per la situació de vaga de fam. En qualsevol cas, segons Terés, els doctors que atenen els polítics presos "tenen uns protocols molt específics" sobre què han de fer cada dia.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.