directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 04:54 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dijous, 14 de febrer de 2019 17:47 h

L'Airef avisa que el deute públic es pot enfilar fins al 132% del PIB el 2048

Calcula que la vinculació de les pensions a la inflació suposarà una pressió en la despesa

ACN Madrid.-L'autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) ha alertat aquest dijous del risc que el deute s'estabilitzi al voltant del 90% del PIB en la pròxima dècada, segons l'opinió publicada el passat 9 de gener en què analitza l'impacte en els comptes públics de les previsions en despesa de pensions. L'estudi s'ha elaborat en un escenari inercial a polítiques constants, és a dir, que implica mantenir els saldos pressupostaris del 2018 i tenint en compte la despesa acumulada de mantenir el poder adquisitiu de les prestacions públiques. L'Airef calcula que a partir del 2030 la ràtio de deute sobre el PIB tornaria a ser creixent i que s'elevaria fins al 132,2% el 2048, "a falta de mesures que ho compensin".

L'Airef preveu que la vinculació de les pensions a la inflació suposarà una pressió sobre la despesa, especialment a partir dels anys 30 coincidint amb la jubilació de la generació del 'baby boom'. En aquest nou escenari, la nova previsió de despesa en pensions provocarà un canvi qualitatiu en la dinàmica de la ràtio del deute, situant-la entorn al 130% del PIB en un horitzó de 30 anys, si es manté constant el saldo primari del 2018 en els diferents subsectors de les administracions públiques.En canvi, assumint les pressions procedents de l'actualització de les pensions a l'IPC, l'Airef estima que el deute podria estabilitzar-se per sota del 75% del PIB en un escenari que impliqui una política fiscal convergent a l'equilibri pressupostari a llarg termini (escenari normatiu); i orientada a conduir l'stock de deute dels distints subsectors al seu nivell de referència (13% del PIB per a les comunitats autònomes i el 44% per a l'Administració Social i Seguretat Social).D'altra banda, l'Airef situa Catalunya, Castella-La Manxa, el País Valencià i Múrcia amb un alt risc de sostenibilitat, tot i que "la situació individual és molt dispar". Els dos principals riscos continuen sent el nivell d'endeutament i la creixent dependència dels mecanismes extraordinaris de finançament. En canvi, cinc comunitats arribarien a un deute inferior al 13% del PIB en els pròxims 30 anys (Illes Canàries, Galícia, Madrid, Navarra i País Basc).



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.