directe ! a La República. N. 4126. Dissabte, 27 d'abril de 2024 04:28 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dilluns, 25 de febrer de 2019 14:35 h

Educació engega un pla pilot per incorporar la tecnologia mòbil a les aules a 100 centres públics

L'objectiu és promoure l'ús pedagògic de telèfons o tauletes entre els alumnes a partir de 5è de Primària

ACN Barcelona \/ Sant Cugat del Vallès.-100 escoles, instituts o instituts escoles que vulguin incorporar les tecnologies mòbils com una estratègia de centre podran entrar al nou programa Mòbils.edu que impulsa el Departament d'Educació amb l'objectiu de promoure l'ús pedagògic de telèfons i tauletes a les aules a partir del curs vinent. Segons ha explicat aquest dilluns el conseller, Josep Bargalló, és un pla pioner que busca ensenyar a fer servir la tecnologia amb finalitats pedagògiques que suposin millorar les competències digitals dels alumnes però també d'altres matèries. Per fer-ho, es potenciarà l'ús dels mòbils dels alumnes sense que s'obligui, en cap cas, a tenir-ne. Amb el pressupost prorrogat, el Departament preveu arribar destinar 400.000 euros principalment a la formació del professorat implicat.

El programa impulsat per Educació preveu que les escoles, instituts o instituts escola que vulgui incorporar les tecnologies mòbils com una estratègia de centre, puguin optar a entrar-hi a través d'una convocatòria que es farà el mes de maig vinent. Segons Bargalló, és un programa pioner, que vol integrar el valor educatiu de les tecnologies mòbils a la vida diària dels centres i posar en valor el paper ''inclusiu'' de la tecnologia per a l'èxit de tot l'alumnat. Segons Bargalló, el 35,9% de centres ja utilitza la tecnologia mòbil a l'aula. El programa mòbils.edu va dirigida als alumnes a partir de 5è de Primària i 1r i 2n d'ESO, perquè amb tres anys que dura, arribi a la resta d'alumnes. L'objectiu és implantar el model BYOD (Bring your own Device), que suposa que els alumnes portin a l'aula els seus propis mòbils per poder-hi treballar mentre que els alumnes de Primària continuen fent servir la tecnologia més habitual actualment, que són les tauletes. En aquest sentit, Bargalló ha estat concís i ha assegurat que no es farà comprar cap dispositiu a cap alumne, sinó que el model preveu utilitzar els dels alumnes que ja en tinguin i facilitar-ne l'accés als que no. En aquest sentit, ha recordat que el 71% dels alumnes d'entre 10 i 15 anys ja tenen mòbil , i que el 98,9% als 16 anys ja es connecta a internet a través del mòbil, segons dades d'Idescat. El conseller ha assegurat també que no hi ha la voluntat de d'entrar a la decisió de les famílies sobre el moment adequat per donar un telèfon mòbil als fills, però considera positiu que per primera vegada en pugui fer un ús ''educatiu'' perquè tingui una concepció diferent d'aquest aparell. També ha detallat que aquesta decisió no té a veure amb l'ús general del mòbil els centres i ha recalcat que cada escola o institut podrà continuar gestionant la normativa al voltant d'aquest tema, ja que el programa es refereix únicament a les pràctiques dins l'aula. La directora general d'Innovació, Mar Camacho, ha destacat que tampoc no cal fer servir tecnologia mòbil ''puntera'' sinó que es poden fer projectes amb tot tipus de dispositius mòbils i fins i tot, sense connectivitat.Bargalló també ha defensat que hi ha ''evidències'' que l'ús de les tecnologies influencia els resultats acadèmics, els èxits educatius i la cohesió dels centres escolars i per això, s'ha impulsat un projecte ''agosarat''. Pel conseller, aquest bon ús millora la competència digital, que considera que és la més ''superficial'', però també d'altres competències d'altres àmbits. Amb un pressupost de 400.000 euros, Educació formarà els docents de les escoles escollides i a la vegada facilitarà l'accés a tota aquesta informació a tots els mestres i professors que hi estiguin interessats. Per escollir les escoles, es buscaran centres de diferent tipologia, de territoris diferents amb l'únic condicionant que vulguin incorporar aquesta tecnologia en el projecte de centre.Casos d'èxit amb l'ús dels mòbils i les tauletesFins el curs 2013 – 2014 l'ús de la tecnologia mòbil estava prohibida a l'Institut Joaquim Pla i Ferreras de Sant Cugat del Vallès. El cap d'estudis del centre, Toni Aparicio, afirma que aquesta situació els generava "molts conflictes" perquè la majoria d'alumnes duien telèfons a sobre i era molt complicat que no els fessin servir en cap moment. "Vam replantejar-nos la mesura i vam definir un codi d'ús amb quatre situacions tipus", comenta. Aparicio assegura que ara els joves es fan "responsables" del seu mòbil perquè saben que a l'aula només el poden treure si és amb el permís del professor, que durant els exàmens no es pot utilitzar, que al pati només estan regulats certs usos com escoltar música i veure vídeos però no fer fotografies, i que durant les excursions es poden prendre imatges o vídeos d'allò que es visita."El telèfon és una eina amb un potencial molt gran que la majoria de joves duen a la butxaca", remarca Aparicio que considera que els ajuda a "motivar" els estudiants. "Tot i que si se'n fa un mal ús poden sorgir problemes, no s'hi ha de renunciar", assenyala. En aquest sentit es mostra convençut que educant els joves d'ara es pot aconseguir que la generació del futur facin un "ús més responsable i natural" d'aquesta mena de dispositius, evitant conductes incorrectes molt esteses com consultar el telèfon mentre es condueix.Aparicio explica que a l'institut els alumnes utilitzen aquests aparells per buscar informació de forma ràpida, documentar pràctiques en un laboratori o al taller de tecnologia fent fotografies i vídeos, utilitzar aplicacions educatives per fer enquestes online, participar en activitats de realitat virtual, o fer servir codis QR de realitat augmentada.En aquesta línia comenta que darrerament s'ha dut a terme una proposta en l'àmbit de les Ciències Socials que consisteix en què un estudiant visiona un vídeo sobre la Revolució Russa amb unes ulleres de realitat virtual i mentrestant va explicant als seus companys quines sensacions està experimentant. "Amb aquest exercici treballen els continguts històrics i també les emocions i l'empatia", indica.Així mateix destaca que el centre disposa d'unes lents que poden enganxar-se als telèfons i que "converteixen els dispositius en petits microscopis". D'aquesta forma els joves poden desenvolupar un treball de camp a la natura i agafar mostres d'allò que veuen, així com documentar la feina fent fotografies o vídeos.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.