directe ! a La República. N. 4126. Dijous, 9 de maig de 2024 07:18 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimarts, 26 de febrer de 2019 15:38 h

La conducció del futur, en mans del mòbil i el 5G

El vehicle connectat i autònom revoluciona la indústria automobilística però genera grans reptes per les administracions públiques

ACN L'Hospitalet del Llobregat.-Obrir i encendre el cotxe des del mòbil, dir-li a l'assistent de veu del vehicle on vols anar o que reconegui, pels teus gestos, si t'estàs adormint o quin monument assenyales. Són algunes de les innovacions que la indústria automobilística presenta al Mobile World Congress (MWC) i que ja està implantant o preveu introduir en breu, com a pas previ per una evolució que culminarà, més endavant, amb vehicles de conducció totalment autònoma. "No és ciència-ficció perquè bona part de la tecnologia ja hi és, el software de detecció de persones, de reconeixement de la carretera, de l'actitud de la persona al volant, les càmeres, els infrarojos, ara falta que hi hagi un desenvolupament una mica cohesionat", explica Carles Garrigues, expert en tecnologia mòbil i desenvolupament a la UOC.

Les grans multinacionals de desenvolupament estan treballant per implantar a Europa tecnologies aplicades a la indústria automobilística que ja es fan servir en altres punts del món amb menys regulació, com la Xina. És el cas de G+D Mobile Security, una empresa alemanya amb seu a Barcelona que té la tecnologia per encendre el cotxe amb el mòbil. "Els primers productes ja van sortir al mercat amb fabricants locals de la Xina, i al mercat europeu som molt actius en l'estandardització perquè es pugui experimentar aviat", explica Michael Heb, Director de Producció per Cotxes de Línia Digital de G+D Mobile Security. "Suposo que en els propers 2 o 3 anys ja ho tindrem", afirma. En el seu cas, la tecnologia permet, fins i tot, donar accés al cotxe a una segona persona, a distància, i delimitar què pot fer amb el vehicle. També diu que la tecnologia pot permetre obrir el maleter, o les finestres, des del mòbil o amb un rellotge intel·ligent i totalment a distància. Els vehicles del futurAl Mobile World Congress de Barcelona, les grans marques mostren alguns dels seus models més avançats, com el BMW iNeXT Concept, un cotxe elèctric que podria ser al mercat el 2021 i permet conducció autònoma, en determinats escenaris. A més, incorpora moltes de les facilitats que estan desenvolupant les empreses de tecnologia i que permetran evolucionar encara més amb el 5G. "El conductor podrà fer altres coses, com interactuar amb l'ambient, i el sistema d'assistència, a través del control de gestos, et podrà dir quin és aquest monument o fer-te una reserva al restaurant que has passat", explica Michael Stecher, especialista en recerca de BMW. Al Mobile, Tesla, que intenta liderar la transició de la indústria automobilística cap al model sostenible, presenta un vehicle tot terreny i esportiu amb una autonomia de 565 km, que es carrega amb 40 minuts i té portes ala de falcó. El model llegeix les línies pintades a la carretera, té un GPS que regula la velocitat màxima i condueix identificant els cotxes que té al voltant, canviant de carril autònomament si el conductor ho demana. El cotxe, com tots els models Tesla, ja està preparat per rebre actualitzacions de software i podria acabar sent totalment autònom. Com el de BMW, no està, encara, al nivell 5 de desenvolupament, que és el màxim, en què els vehicles no tindran ni volant ni pedals. Aquests nous tipus de vehicles requereixen, però, un marc normatiu nou. "La conducció autònoma si ja fos possible, en alguns països no seria legal", diu Garrigues. "S'ha de regular, perquè on recau la responsabilitat si passa alguna cosa?", afegeix, advertint que aquest model de mobilitat obre també un ventall d'activitats per a empreses asseguradores. "El vehicle autònom a nivell 5 no està regulat, s'han de fer canvis per adaptar les normes a la nova realitat", explica també Lluís Alegre, director tècnic de l'ATM, que al Mobile presenta diverses iniciatives de mobilitat connectada.En aquest sentit, l'ATM ja està treballant en projectes de mobilitat per promoure viatges "totalment integrats" que puguin combinar des del vehicle particular elèctric fins al transport públic, amb iniciatives com el 'park and ride'. "Quan estiguis treballant, el mòbil t'avisarà que el cotxe elèctric ja està carregat, o a quina hora et convé més sortir per anar al proper destí, perquè el mòbil també té accés al teu calendari", indica. "El mòbil serà l'aparell que ens coneix millor, què ens agrada, on anem més sovint, on treballem, on està casa nostra, i probablement el cotxe ens coneixerà millor a través del mòbil i ens farà d'assistent de manera més fàcil", conclou Garrigues.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.