directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 03:08 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Barcelonès doble fletxa Divendres, 1 de març de 2019 14:18 h

'Feminicidio' alerta que per cada 100 denúncies per violència masclista només hi ha 15 condemnes a Catalunya

El 93% de les assassinades per violència de gènere entre 2010 i 2017 coneixien el seu assassí

ACN Barcelona.-A Catalunya 163 dones han mort pel fet de ser dones entre el 2010 i el 2017 segons es desprèn de l'informe que s'ha fet públic aquest divendres de 'Feminicidio.net', el que significa una mitjana de dos casos al mes. La directora de l'informe, Graciela Atencio, alerta que a Catalunya "només" el 15,3% de les denúncies acaben en condemna, el 15,3% s'arxiven, l'11,4% acorden ordres de protecció i l'11,3% renuncien. Per altra banda, les víctimes coneixien els seus assassins en el 93% dels casos. L'estudi no només té en compte les dades judicials, sinó que les completa amb la violència contra les dones de fora l'àmbit de la parella a través d'una feina d'hemeroteca, segons ha explicat Atencio.

L'infome també revela que les dades a Catalunya han experimentat una evolució positiva, de manera que el 2010 es van produir 7 assassinats per violència masclista per cada milió de dones, un índex que el 2017 va ser ser de 4. Malgrat la feina que s'ha de seguir fent per erradicar la violència masclista, aquest indicador situa Catalunya en una bona posició a nivell internacional, ha exposat Atencio.Dels 163 assassinats de dones comesos per homes a Catalunya de 2010 a 2017, el 61%, es van perpetrar a la província de Barcelona (99 casos). El 2017 aquest percentatge puja, ja que 11 dels 16 casos registrats van tenir lloc a la província de Barcelona (el 68,7%). Aquest fet certifica la concentració i polarització de casos a la província amb la densitat més gran de població de Catalunya, ha indicat Atencio.Des de 2010, els mesos que més casos acumulats registren són juny i octubre, amb 19 casos en vuit anys (una mitjana de 2,38 casos al mes). El mes amb menys casos acumulats és maig, amb vuit víctimes registrades. Segons l'estudi una de cada tres dones van ser assassinades a l'habitatge familiar que compartien amb l'homicida (un 34,4%). Per la majoria de les dones, el lloc més insegur és l'espai privat, apunta l'informe. A Catalunya, el 2017, el 69% de les víctimes van ser assassinades en l'espai privat: en l'habitatge de la víctima (sis casos, 38%), habitatge familiar (tres casos,19%) i el cotxe (13%).Gairebé la meitat dels homicides va utilitzar una arma blanca per perpetrar el crim (un 44,8%). Una de cada tres víctimes va ser apunyalada o acoltellada pel seu homicida (el 37,4%) i en almenys el 22,7% dels casos es va identificar un continu de violència previ a l'assassinat masclista.Segons la directora de l'informe, en els feminicidis l'homicida assassina a la dona "per ser dona des de la seva masculinitat hegemònica o des d'algun dels seus rols de gènere en les societats patriarcals: parella, nuvi, fill, pare, amic…". En aquest sentit, ha denunciat que només un 2% de les denúncies són per part dels familiars de la víctima, cosa que considera que és molt poc.En la presentació de l'informe han participat la directora de 'Feminicidio.net', Graciela Atencio; la magistrada i fundadora de l'Associació Mujeres juezas de España, Lucía Avilés; la presidenta de la Plataforma Unitària contra la Violència de Gènere, Montserrat Vilà Planas, i el diputat delegat d'Igualtat i ciutadania, Antoni Garcia Acero.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.