directe ! a La República. N. 4126. Diumenge, 28 d'abril de 2024 07:07 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimecres, 13 de març de 2019 14:00 h

Calvet reclama una relació "bilateral i d'igual a igual" entre Generalitat i Estat per negociar el traspàs de Rodalies

El conseller de Territori lamenta que Renfe "doni per fet" que operarà la llançadora de l'aeroport del Prat

ACN Barcelona.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha reclamat una relació bilateral i "d'igual a igual" entre el Govern català i l'executiu espanyol per negociar el traspàs de Rodalies. En una comissió de Territori al Parlament, Calvet ha assegurat que cal "un nou model de governança" que s'ha de basar en la bilateralitat entre governs i no entre la Generalitat amb Adif o Renfe, com ha denunciat que ha estat fins ara. D'altra banda, el conseller de Territori també ha lamentat que Renfe "doni per fet" que operarà la llançadora de l'aeroport del Prat, responent a unes declaracions del seu president, Isaías Táboas, on afirmava que la companyia podria oferir el servei amb més velocitat que la Generalitat.

En la comissió de Territori per tractar la situació de Rodalies, Calvet ha qualificat la situació "d'insatisfactòria" i de "despropòsit", i ha reiterat la voluntat de l'executiu de reobrir el traspàs de les competències. Així, ha assegurat que per negociar aquest aspecte cal una relació bilateral i un conveni específic perquè es garanteixi el compliment d'acords de les dues parts. Aquest nou conveni, segons Calvet, hauria d'incloure una comissió de seguiment amb Renfe i una amb Adif.Per a l'executiu català, l'acord es fonamentaria en sis eixos, que serien el traspàs dels recursos, un contracte de serveis amb Renfe, un pla d'inversions, la segregació de la unitat de negoci de Rodalies com a unitat autònoma, el traspàs de les línies que passen exclusivament pel territori català i el disseny del mecanisme de bilateralitat.El conflicte per la gestió de la llançadoraEn aquest context, Calvet també ha retret a Renfe que "donin per fet" que operaran la llançadora, en referència a unes declaracions del president de la companyia que assegurava que "no entenia" per què hauria d'oferir el servei la Generalitat, que calculava el trajecte en uns 15 minuts, quan ells podrien fer-lo en la meitat.Així, Calvet ha explicat que ha fet arribar una carta al secretari d'Estat, Pedro Saura, per demanar-li "formalment" que "iniciés la tramitació per assignar a la Generalitat la nova capacitat de la llançadora". Tot i això, més tard Calvet ha matisat que la seva "preocupació" no és en qui gestionarà el servei, sinó que es doni per fet que serà Renfe "sense tenir en compte" la Generalitat, que ha recordat que són els titulars del servei.Un 14% executat del pla de RodaliesDurant la seva intervenció Calvet ha reiterat en diverses ocasions la seva queixa per la "manca de finançament" per part de l'Estat per a la millora i renovació d'infraestructures de la xarxa ferroviària, encara que ha assegurat que no "defallirà" en trobar solucions. Així, Calvet ha recordat que del pla de Rodalies 2008-2015, que contemplava una inversió de 4.000 milions d'euros, només s'ha executat un 14%. De la mateixa manera, ha apuntat que un segon pla que incloïa només les mesures prioritàries del primer, i que contenia una inversió de 306 milions, ha estat executat només en un 12,1%. "És decebedor", ha lamentat Calvet.Pel que fa als grups parlamentaris, tant JxCat com ERC s'han sumat a les queixes de Calvet. En aquest sentit, el diputat d'ERC Gerard Gómez del Moral ha posat especial atenció a les limitacions temporals de velocitat (LTV), que ha explicat que causen gran part dels retards a la xarxa. Al torn de rèpliques Calvet ha aprofitat per afegir que actualment encara queden 75 LTV a la xarxa catalana.Per la seva banda, el diputat dels comuns David Cid ha celebrat que la Generalitat detallés la proposta d'actuació envers Rodalies, encara que ha advertit que el pla es "molt ambiciós". Cs i el PSC, en canvi, han mostrat el seu acord en algunes de les reclamacions del conseller, però han recordat que no tota la responsabilitat és de l'Estat.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.