Quan el finançament no arriba, no es poden aplicar les lleis
Divendres el President Montilla sorprenia amb una d’aquelles declaracions contundents que acostuma a fer cada tres mesos. Aquest cop no parlava de la desafecció dels catalans cap Espanya sinó que acusava directament José Luis Rodríguez Zapatero de no estar a l’altura en dotar dels recursos suficients les administracions autonòmiques per poder desplegar amb garanties la Llei de la Dependència, el quart pilar de l’estat del benestar i llei icona de les esquerres la passada legislatura.A Catalunya, la Llei de Serveis Socials incorpora la filosofia d’universalització de l’atenció personalitzada de les persones que no es poden valdre per elles mateixes de manera que absorbeix i supera la pròpia Llei estatal de la Dependència.
Però sense recursos, les lleis no es poden desplegar. I aquesta dràstica disminució del pressupost de la Generalitat no pot retallar per la part baixa de la piràmide social, pels més necessitats. Com menys invertim en polítiques socials més haurem de gastar en presons perquè hauran de tenir més capacitat, deia encertadament fa pocs dies un destacat dirigent sindical.
Ahir coneixíem que segons dades difoses pel Departament d’Economia i Finances -per l’àrea del govern gestionada per Antoni Castells- que l’Estat ens deu un mínim de 500 milions d’euros d’inversions no fetes a Catalunya durant el 2007 i que tocarien en vigor de l’aplicació del nou Estatut. Un autèntic escàndol que se suma als incompliments d’inversió sistemàtics de cada any que complementen el dèficit fiscal crònic.
I aquí és on s’ha de demostrar que la contundència verbal de Montilla no es queda només en això. És ara quan el President de la Generalitat i Primer secretari del PSC i el conseller Castells han de fer bo el seu eslògan electoral de 2006. Menys parlar i més resultats podria ser l'actualització a dia d'avui.
Cal que Montilla aconsegueixi aquests 500 milions que el Govern d’Espanya no ha volgut o no ha sabut invertir a Catalunya en només un any.
En cas contrari hi haurà conselleries que tindran tot el dret a dir que sense finançament no poden aplicar la llei. Per exemple la de Serveis Socials, l’adopció catalana de la Llei estatal de la Dependència. La consellera Capdevila no pot assumir la responsabilitat de desplegar una llei sense els recursos suficients per fer-ho. I més si Montilla i Castells i els seus 25 diputats a Madrid són incapaços d’aconseguir allò que és nostre per llei, per una llei que ells i el mateix Zapatero van votar a les Corts espanyoles el maig de 2006.
La ciutadania haurà de saber-ho. Que les lleis que els permeten tenir uns mínims per viure amb dignitat no es podran aplicar perquè Madrid no torna el que és nostre. I no ho torna un govern comandat per un PSOE que és -com a mínim- partit germà de la principal formació política de l'Executiu de Catalunya i que ostenta la seva presidència.







