Sort que ens queda l'arròs
A tots ens hauria de quedar clar que les multinacionals de l'alimentació són les úniques que trauran profit de l’alça dels preus agraris i que els pagesos del tercer món passaran la mateixa gana de sempre. L'agricultura europea, espanyola i catalana ha estat incapaç d’afrontar el repte alimentari que tenim entre mans i que ens ha abocat a la crisi alimentària actual, amb el conseqüent augment de preus de productes agrícoles bàsics, com ara els cerals. Si hi sumem l'envelliment dràstic de la població activa agrícola, es fa molt difícil el redreçament de la situació.Segurament l'objectiu hauria de ser buscar un equilibri entre la productivitat al camp agrícola i el treball que s'hi desenvolupa. El veritable repte alimentari i, en definitiva, el repte social, no és tal altre que millorar el sosteniment dels processos d'aquest sector productiu. Però per altra banda, hauríem de fer un esforç per variar la nostra percepció que els pagesos europeus són els culpables de la misèria del Tercer Món, atès que suposadament els productes agrícoles europeus impedeixen l’entrada dels productes procedents del països pobres.
Quan Europa substitueix la seva producció agrícola per productes procedents d’altres llocs del món, la major part dels beneficis no recauen en els pagesos dels països pobres, sinó en unes poques multinacionals que s’apropien (en règim d’oligopoli o, fins i tot, de monopoli) dels excedents agrícoles en els països d’origen i que els distribueixen a Europa en les mateixes condicions oligopolístiques. Europa ha anat abandonant en els darrers anys els processos de promoció de l’autososteniment alimentari i des de fa anys depenem completament dels mercats exteriors.
La màxima conseqüència de tot plegat és l’abandonament progressiu i generalitzat de les terres de conreu arreu del país i, malauradament, la identificació de la classe agrícola com la culpable de tots els mals, fins i tot, de la gestió d’aigua. Amb tot, sort en tenim encara que ens queda el Delta de l’Ebre, on encara no s'ha abandonat el cultiu de l’arròs.







