
El Sudan del Sud encara la segona jornada electoral per la independència
Les autoritats confirmen la mort de 23 persones a la regió fronterera d'Abyei
Almenys 23 persones han resultat mortes i 100 més ferides en enfrontaments entre ciutadans a la regió fronterera d'Abyei, situada entre el nord i el sud del Sudan, una zona d'interès clau per la seva riquesa petroliera. El país africà afronta així el segon dia d'una setmana electoral que finalitzarà el proper 16 de gener i que està destinada a decidir si el Sudan del Sud assoleix la independència. Els líders de la tribu, Dinka ngok, residents de la regió i vinculats al sud de Sudan han acusat el govern central del país de proveir d'armes a milicians àrabs del nord en els enfrontaments succeïts durant divendres, dissabte i diumenge passats. El portaveu de l'exèrcit sudanès, però, ha negat la implicació dels seus militars durant els enfrontaments.
Un nombre indeterminat de membres de la tribu Misseriya, vinculats al nord del país, haurien atacat, segons un portaveu de l'ONU, el poble de Maker amb el suport de la milícia governamental. Segons el president del govern d'Abyei, Charles Abyei, a la ciutat hi ha hagut atacs i enfrontaments que han acabat amb la mort d'almenys 23 persones. Fonts de les Nacions Unides, han confirmat que els combatents musulmans, segueixen reagrupant-se al nord d'Abyei, on l'organisme internacional hi té l'oficina general de les forces de pau i on es troben nombroses organitzacions no governamentals.El líder dels Misseriya, Mojtar Babo Nimr, ha informat a Reuters que almenys 13 dels seus homes van morir durant els enfrontaments del diumenge, el qual 'van iniciar les tropes de sud'. Per la seva banda l'exèrcit del sud, liderat per Philip Aguer, ha reiterat en diverses ocasions que el nord segueix donant suport als milicians que han dut a terme els atacs. Les declaracions dels presoners que l'exèrcit del sud van fer durant l'últim enfrontament han revelat, segons Aguer, que van ser 'enviats per Khartum', fet que representa 'l'últim intent de pertorbar el procés de votació'.
Inestabilitat política
La inestabilitat política que viu el país i la oposició pública dels ciutadans del nord a la independència del sud amenaça en reproduir-se al llarg del referèndum que finalitzarà el proper 18 de gener i el qual necessita la participació d'almenys el 60% de l'electorat perquè es consumi la independència del sud.
Diversos analistes consideren que la regió central d'Abyei, la qual també preveu un referèndum d'independència en el qual decidiran si volen pertànyer al nord o al sud del Sudan i que encara no té data establerta, és el lloc idoni per a les manifestacions violentes. Abyei concentra la producció petroliera del país.
Milers de sudanesos han exercit ja el seu dret a vot a les urnes, el resultat del qual decidirà la independència o el manteniment de la regió del sud al país, posseïdora per altra banda de la major part de reserves de petroli de la regió. Al voltant d'uns quatre milions d'electors estan inscrits a les llistes de votants.
Notícies relacionades
- El Sudan del Sud ja vota la independència 09.01.2011.
- Sis morts al Sudan hores abans de l'inici del referèndum per la independència del Sud 08.01.2011.
- El Sudan respectarà un possible 'Sí' a la independència en el referèndum de diumenge al Sudan del Sud 07.01.2011.
- El Sudan del Sud, el País de Gal·les, Escòcia i les municipals, cridats a protagonitzar el 2011 01.01.2011.
- Espanya reconeixerà la independència del Sudan del Sud però no la de Kosovo 15.12.2010.