directe ! a La República. N. 4126. Divendres, 29 de març de 2024 15:25 h

acn

ACTUALITAT fletxa

Internacional doble fletxa

El govern espanyol no veu un 'canvi substancial' respecte l'anterior comunicat d'ETA

Rebutja la verificació internacional del procés ja que sosté que és missió de 'les forces de seguretat'

Comentaris 0
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

El govern espanyol considera clarament insuficient el comunicat d'alto el foc complet, verificable i permanent que ha fet ETA aquest dilluns perquè no implica l'abandó definitiu de les armes ni una renúncia a posar preu a la fi de la violència. En roda de premsa des del Ministeri de l'Interior espanyol, el ministre i vicepresident del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha afirmat que el comunicat 'no és una mala notícia' però no 'és la notícia que esperava la societat espanyola'. El govern espanyol també rebutja la pretensió d'ETA perquè hi hagi una verificació internacional del procés. 'En un estat de dret qui verifica són les forces de seguretat', ha dit. Rubalcaba ha assegurat que el govern espanyol no aprecia 'canvis substancials' respecte l'última comunicació de l'organització. Des de la UE, fonts de la Comissió Europea han rebut amb 'prudència' el comunicat, posicionant-se al costat del Govern espanyol en el període que ara s'inicia.
alfredo perez rubalcaba, ministre espanyol d'interior

Etiquetes
Feia setmanes que s'especulava sobre un comunicat més o menys imminent d'ETA i el govern espanyol ha volgut comparèixer a valorar-lo perquè no hi hagin especulacions sobre la rebuda que ha obtingut. La Moncloa no aprecia canvis substancials respecte a l'última comunicació d'ETA, i el ministre de l'Interior espanyol ha reiterat que l'únic comunicat que esperen els partits i la societat és el que declari 'la fi irreversible i definitiva' de la violència. 'És evident que avui un cop més no ha fet el que esperem els partits democràtics', ha dit.

Segons Rubalcaba, de la lectura del comunicat se'n desprèn que ETA manté 'les mateixes pretensions de sempre' i que l'organització té 'una visió distorsionada de la realitat' i un 'catàleg de reivindicacions que no abandona'. 'Fins i tot la mateixa arrogància, llenguatge i escenografia', ha dit, cosa que fa 'evident' que ETA 'vol mantenir la seva posició de tutela i de garant d'una suposada negociació' i 'segueix pretenent que la fi de la violència tingui preu'.

Per tant, segons Rubalcaba, amb aquest comunicat es pot estar 'més tranquil' que ahir, però 'no és el final' de la violència i 'no és rotundament el que espera la societat espanyola'. 'Aquesta no és una mala notícia' però 'no és la notícia' que esperava la societat espanyola, ha dit. Rubalcaba també ha recordat a Batasuna que té dos opcions si vol tornar a la vida política: 'O ETA deixa la violència de manera irreversible i definitiva', o bé 'rebutja a la seva relació amb ETA', i 'cap de les dues coses s'han produït'.

'Prudència' a Brussel·les davant l'anunci d'alto el foc

Des de Brussel·les, fonts de la Comissió Europea han declarat que l'executiu comunitari ha rebut 'amb prudència' la notícia de l'alto el foc 'permanent', de caràcter 'general' i verificable 'per la comunitat internacional' que ha anunciat ETA aquest dilluns. Tot i que l'executiu comunitari no ha fet cap declaració pública oficial, fonts properes al president de la CE han mostrat el seu 'suport' als esforços del govern espanyol en favor de la pau a l'Estat, en declaracions a l'ACN. ETA forma part de la llista d'organitzacions terroristes de la Unió Europea.