Nissan anuncia que presentarà l'ERO la setmana vinent
Els sindicats respondran amb mobilitzacions més contundents
El director de comunicació corporativa de Nissan, Alfredo Castaño, ha dit aquest matí que la setmana vinent l'empresa presentarà l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que ha d'afectar 1.680 treballadors i que l'empresa va anunciar el 13 d'octubre passat. Els sindicats estan indignats amb la posició de la direcció i han anunciat mobilitzacions més contundents per la setmana vinent. També han denunciat que la producció d'una furgoneta que s'havia de fer a Catalunya finalment l'empresa ha decidit fer-la en una altra localització.
Representants de les dues parts s'han reunit aquest matí amb la consellera de Treball, Mar Serna, a la seu del Departament de Treball.
Representants dels sindicats han dit que estaven farts de 'coartades injustificades per justificar els acomiadaments' i han assegurat que el projecte de fabricar un cotxe elèctric a Catalunya és un 'conte' de futur més que un projecte de futur. També han denunciat una 'estafa' de Nissan a la societat catalana pel fet que l'empresa vol portar a un altre país la producció d'una furgoneta dissenyada i desenvolupada amb ajudes públiques dels governs català i espanyol. Els representants dels treballadors han demanat contundència de l'administració i que Treball rebutgi clarament l'expedient. També han anunciat que intensificaran les mobilitzacions i que avui mateix es reunirà el comitè d'empresa per decidir quines accions duen a terme.La consellera de Treball, Mar Serna, va dir a mitjans d'octubre, quan es va fer pública la intenció de Nissan de presentar l'ERO, que el Departament 'garantirà' i 'vetllarà' de forma 'molt rigorosa' i amb el màxim rigor la concurrència de causa que al·legui el constructor d'automòbils de la Zona Franca per enviar al carrer a 1.680 persones.
El director de Nissan Internacional i vicepresident de l'administració i finances de la companyia, Eric Nicolas, va dir aquest dijous a Madrid respecte de l'ERO que cal 'adaptar' la producció a Catalunya a l'escenari que es pot produir a llarg termini. Nicolas va demanar al ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, 'senyals clars' per part de l'executiu espanyol per a l'impuls del cotxe elèctric com el que Nissan podria construir a Catalunya. Com a exemple, Nicolas ha reclamat infraestructures, el foment de les energies renovables, 'incentius' fiscals, i fins i tot que el mateix executiu espanyol adquireixi cotxes elèctrics per al seu parc automobilístic.
La reunió passava després que el president de la Generalitat, José Montilla, i el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, viatgessin el passat 4 de novembre a París per reunir-se amb el president mundial de l'aliança Nissa-Renault, Carlos Ghosn, i abordar el futur de la companyia a Catalunya. Segons el Govern, la reunió va servir per constatar la voluntat de Nissan de 'concretar projectes industrials de futur'.
De fet, Nissan estudia la possibilitat de fabricar cotxes elèctrics a Barcelona. Així ho va anunciar al Congrés el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, que va assenyalar que hi havia hagut 'converses' en aquesta direcció. Abans de la reunió d'aquest dijous, Sebastián va mantenir una altra entrevista amb el president de Nissan Espanya i una video-conferència amb el màxim responsable de Nissan Europa. Segons va apuntar aleshores, la reunió d'aquest dijous ha de servir per 'buscar una sortida definitiva a aquest problema'.
Mentrestant, els treballadors de Nissan van tornar aquest dijous a la feina després d'una setmana d'aturada de la producció a la factoria de la Zona Franca que ha anat en paral·lel a mobilitzacions dins i fora la fabrica. Els treballadors es van sumar a la manifestació convocada per CCOO, UGT i USOC per exigir un pla d'industrialització, i el passat dimarts van tallar la Ronda Litoral de Barcelona.