UPDATE articles SET lectures = lectures + 1, ip_lectura = inet_aton( '216.73.217.51' ) WHERE id_article = 10589 La PDD pren exemple a Guernika de l'organització d'una consulta popular ! directe!cat

directe ! a La República. N. 4126. Dilluns, 19 d'octubre de 2026 22:52 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

La PDD pren exemple a Guernika de l'organització d'una consulta popular

Emprendran una iniciativa similar a Catalunya si el Constitucional tomba l'Estatut

Comentaris 1  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

Unes quaranta persones de la Plataforma pel Dret a Decidir (PDD) i representants de Decidim.cat han participat en la jornada de consulta popular organitzada per l'associació basca Lokarri, a Guernica, amb la voluntat de reivindicar el dret a decidir, la viabilitat de les consultes populars com una eina democràtica i mobilitzar la societat en defensa de la pau i el diàleg. Els voluntaris catalans han pogut copsar i participar en la preparació i organització de l'acte per poder imitar la iniciativa de l'associació basca a Catalunya com a resposta a la previsible sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut.

Comparteix
   

Els membres de la Plataforma pel Dret a Decidir presents aquest diumenge a Guernica han seguit de prop, ja des d'ahir, l'organització per part de Lokarri, d'una consulta popular amb caire reivindicatiu, i fins i tot, també han pogut emetre el seu vot, ja que l'organització, malgrat centrar l'acte en el cens de Guernica, també han obert una urna per als possibles votants de fora. Per la Plataforma, l'experiència d'avui els pot servir per impulsar una iniciativa similar a Catalunya una vegada el Tribunal Constitucional emeti la sentència sobre l'Estatut, que ja de per sí, segons ha explicat la membre de la Plataforma, Mònica Sabata, 'serà profundament antidemocràtica' pel fet que dotze persones dictaminaran sobre la decisió que en el seu dia va prendre, en referèndum, el poble català.

El responsable de Lokarri, Paul Rios, ha explicat que l'objectiu de la iniciativa, que té lloc avui a Guernica, és demostrar que les consultes populars són una eina viable i ha assegurat que aquesta consulta serveix per dir 'sí al diàleg, sí a la pau i sí a l'acord i sí a la convocatòria de consultes populars'. Les paperetes que les persones que han votat en la consulta popular han introduït a les urnes contenien una única pregunta: 'Considera vostè convenient i legítima la convocatòria de consultes populars per impulsar el procés cap a la pau i exigir un acord polític per conviure democràticament i sense exclusions?'. Lokarri, una organització social que lluita per la pau i la normalització de la convivència al País Basc i que ha estat qui ha impulsat aquesta consulta popular, ha preparat quatre punts de votació a la localitat de Gernica, on els habitants de la localitat han pogut emetre el seu vot, tot i que els no residents a la localitat biscaïna també han pogut aportar la seva opinió a través de la plana web de l'associació.

La xarxa ciutadana per l'acord, la consulta i la reconciliació, que és Lokarri, va néixer el 12 de març de 2006, en el marc del procés de pau, com una eina per donar continuïtat al treball del grup Elkarri, el seu precursor. La prioritat de Lokarri és reivindicar i promoure un acord plural i una consulta popular com a eixos per conciliar la societat basca, i amb la iniciativa d'avui a Guernica, pretén demostrar que és possible organitzar i celebrar una consulta amb total normalitat, fet que dóna a la iniciativa un to reivindicatiu, després que el passat 25 d'octubre, la intervenció del govern estatal i la prohibició del Tribunal Constitucional impedís la celebració de la consulta popular impulsada pel govern basc i aprovada pel Parlament de Vitòria.




COMENTARIS fletxa taronja

item
#1
Manel fletxa Manresa
9 de novembre de 2008, 19.19 h

Molt bé PDD, contra el TC, manifestació i referèndum pel dret de decicir.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat





logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.