L'etiquetatge en català, obligatori per llei
Entra en vigor el nou Codi de Consum · Les petites i mitjanes empreses tenen sis mesos més per adaptar-s'hi · L'ambiciosa legislació està pendent d'un recurs al TC
Sis mesos després de la seva aprovació entra en vigor la nova Llei de codi de consum que, entre d'altres, regula els drets lingüístics dels consumidors catalans davant de les empreses. La nova legislació, que es troba al Tribunal Constitucional espanyol (TC) a causa del recurs presentat per la Defensora del Pueblo, preveu sancions de fins a 10.000 euros per no atendre en català. Les grans empreses tenen l'obligació des d'avui de complir amb la legislació que els productes han d'estar etiquetats i tenir la informació bàsica com a mínim en català. A més, la Llei reconeix el dret dels consumidors catalans de ser atesos en català ja sigui oralment o per escrit. Aquest dret no suposa que l'empresa estigui obligada a dirigir-se en català al client si aquest ho demana sinó que n'hi ha prou amb que el seu interlocutor sigui capaç d'entendre'l. Tot això és aplicable no només a les empreses establertes a Catalunya sinó a totes les empreses que prestin serveis a Catalunya, encara que els seus serveis estiguin organitzats des de fora.
La informació bàsica en català, i de manera immediataEl Codi de consum de Catalunya estableix que les persones consumidores tenen dret a rebre en català i de manera immediata tota la documentació i les informacions necessàries per al consum i l’ús adequat dels béns i serveis. Així, estableix que els consumidors tenen dret a rebre en català les 'invitacions a comprar, la informació de caràcter fix, la documentació contractual, els pressupostos, els resguards de dipòsit, les factures i els altres documents que hi facin referència o que se'n desprenguin'. També fixa que els consumidors a Catalunya tenen dret a rebre en català les 'informacions necessàries per a l'adequat consum, ús i maneig dels béns i serveis, amb independència del mitjà, format o suport utilitzat i, especialment, les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de la salut i seguretat', entre altres qüestions. A més, indica que la Generalitat ha de vetllar pel foment per l'ús de l'aranès en les relacions comercials a la Val d'Aran. És a dir que, fulletons de propaganda comercial, instruccions, contractes, pressupostos i factures, entre altres, hauran de ser impresos també en català. En cas contrari, la normativa preveu sancions lleus de fins a 10.000 euros per a qui no ho compleixi, que poden passar a ser greus i de fins a 100.000 euros en cas de reincidència o impagament.
El 23 de gener de 2011, és la data fixada de termini per la qual totes les grans empreses del nostre país hauran, per primer cop, d’etiquetar les dades bàsiques dels productes en català. Per a les empreses mitjanes i petites el termini s’allarga fins al 23 de juliol. És de preveure que el canvi no sigui immediat al 100% ja que si les empreses no han tingut la previsió necessària encara disposaran d'estocs de producte que no compleix la nova legislació. A partir del 23 de gener sí que els nous productes que surtin de fàbrica ja hauran d'estar adaptats i el canvi s'anirà produint progressivament.
Les pàgines web, ni sí ni no
Tot i que inicialment Política Lingüística i Agència Catalana del Consum havien afirmat que l'obligació d'atendre en català també s'estendria a les pàgines web de les empreses que també haurien de disposar de versió en català de la seva pàgina a Internet, la mesura finalment no ha anat tan enllà. Si bé no hi ha cap normativa que obligui les empreses a disposar de web en llengua catalana, com tampoc no és obligatori que en disposin, per exemple, en llengua castellana, en la mesura que les webs de les empreses donin informació o facilitin documentació bàsica al client, hauran d'oferir-la també en català de la mateixa manera que ho hauran de fer en catàlegs o fulletons impresos. És a dir que el mateix que les empreses estan obligades a donar en català de forma física també l'hauran de donar en català de forma virtual si decideixen incloure aquest tipus d'informació a la seva pàgina web.
Notícies relacionades
- L'Agència Catalana de Consum consciencia els consumidors dels drets lingüístics adquirits amb la nova Llei 23.10.2010.
- La Defensora del Pueblo també porta al TC el Codi de Cosum 15.10.2010.
- El nou codi de consum entrarà en vigor el proper 23 d’agost 24.07.2010.
- Les empreses hauran de garantir el dret dels clients a rebre tota la informació en català 22.06.2010.
- El Parlament obre la porta a multes de fins a 10.000 euros per no atendre els consumidors en català 28.01.2010.