directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 1 de maig de 2024 23:26 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

Els científics consideren un 'error' l'eliminació de la zona 80

Les principals ciutats europees no només l'apliquen, sinó que van més enllà

Comentaris 2  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

El canvi de la zona 80 per una àrea ampliada de velocitat variable no convenç els experts en l'anàlisi de contaminants ambientals. Xavier Querol, investigador del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), considera un 'error' eliminar una mesura justificant que només té una incidència de l'1% en la millora de la qualitat de l'aire. 'Si cadascuna de les mesures del pla de millora ambiental tingués una incidència de l'1% reduiríem la contaminació en un 73%', explica Querol. Tant ell com el seu col·lega al CSIC, Andrés Alastruell, juntament amb José Baldasano, professor de la UPC, i Jordi Sunyer, codirector del CREAL, van enviar una carta al Govern per mantenir la zona 80.
retenció cua cotxes trànsit
Comparteix
   


Etiquetes
La importància de la velocitat als accessos a Barcelona és, per aquests científics, 'política', ja que en 'cap cas' es pot justificar l'eliminació d'una mesura que ha millorat 'substancialment' la qualitat de l'aire allà on s'ha aplicat.

Una vintena de ciutats europees tenen la zona 80 als accessos a les grans ciutats. Londres, Berlín, Amsterdam o Estocolm van encara més enllà i al centre urbà no deixen circular els vehicles que superin uns determinats límits d'emissió de gasos contaminants. Fins a 72 ciutats d'Europa tenen el que s'anomenen 'zones de baixa emissió'. És aquest l'exemple que aquest grup de científics catalans vol que se segueixi a Catalunya.

'L'important no és la zona 80 per separat, és el conjunt de mesures', d'entre les quals destaca 'reduir el nombre de cotxes que circulen per Barcelona', comenta Querol. La ciutat comtal té una de les densitats de vehicles per quilòmetre quadrat més altes d'Europa, amb 6.100. Molt per sobre de ciutats més poblades com Madrid (2200) o Londres (1370). Tot i tenir en compte que Barcelona és més petita, la xifra és 'inacceptable'.

La sortida de la crisi podria empitjorar la qualitat de l'aire
La recuperació econòmica és una arma de doble fil pel medi ambient si no es regula el previsible increment d'emissions. La sortida de la crisi portarà més activitat industrial i també més compra d'automòbils i més desplaçaments. Per això, Querol adverteix que el 'nou govern ho tindrà més difícil' si no apliquen mesures addicionals per millorar la qualitat de l'aire.

Els cotxes dièsel, els que més NO2 emeten
Des del 2010 està en vigor la directiva europea que obliga els estats a reduir les emissions de diòxid de nitrogen (NO2). Les avaluacions que se'n facin el 2011 determinaran si la Unió Europea obre un expedient sancionador contra el Govern, com ja ha fet amb la presència de partícules a l'aire. Pel que fa a les emissions de NO2, els cotxes dièsel actuals són els més contaminants. I a Catalunya, el 70% de les noves matriculacions són precisament de vehicles a gasoil. 'Dividim les mesures en importants, com la zona 80 i en imprescindibles', explica Querol que afegeix que 'la veritablement imprescindible és la reducció de la quantitat de vehciles'.

Amb el vehicle elèctric com a solució a llarg termini, els científics catalans proposen la promoció del transport públic, amb la creació de més quilòmetres de carril bus i la millora de les freqüències i les connexions del ferrocarril. La normativa europea Euro6 obliga als fabricants de vehicles a reduir les emissions de NO2, però no entrarà en vigor fins el setembre del 2014 i el problema és, segons Querol, 'molt urgent'.



Notícies relacionades

COMENTARIS fletxa taronja

item
#2
Matilde fletxa Mollerussa
1 de febrer de 2011, 08.06 h

Dídac no siguis tan tontaina!!! A Tarragona també hi ha zona 80. La norma és per a les vies circulatòries que soporten un determinat volum pressió.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
Dídac fletxa Catalunya
31 de gener de 2011, 23.34 h

Aleshores per quin motiu a les altres ciutats catalanes han de patir un aire més contaminat? Per que si vaig a Tarragona puc anar a 120 km/h sense perill i en canvi per anar a Barcelona haig d'anar a 80 km/h?


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
Feijóo seria un bon tertulià de xous d’impacte

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.