Es construeix un submarí català, l'Ictineu 3
Coincidint amb la celebració de l'Any Narcís Monturiol
El casc de pressió del submarí Ictineu3 ja té maqueta a tamany real. La peça és clau perquè haurà d'aguantar la pressió d'una nau capaç d'anar a 1.200 metres de profunditat. 'Serà el més profund del món amb una cúpula de metacrilat d'aquestes proporcions'. Sense tenir en compte la cúpula 'és el novè més profund del món' explica el director de l'empresa, Pere Forès. Es mostra confiat en tenir-lo enllestit a finals del 2009 o principis del 2010, per celebrar l'Any Narcís Monturiol, l'inventor de l'Ictineu1, el primer submergible. Els treballs d'elaboració es poden contemplar al taller situat al Museu Marítim de Barcelona. Serà el primer submarí de Catalunya i de l'estat espanyol.
El submarí tindrà molts usos. Se'n beneficiarà la ciència, la biologia submarina, la geologia submarina, però també l'arqueologia submarina i el medi ambient, explica Forès, perquè 'el fons de les aigües dels Països Catalans per desgràcia són de les més contaminades del món'. Una de les seves primeres tasques seria fer un estudi seriós per veure en quin estat està el fons del mar i després iniciar uns altres estudis per veure com podem netejar-lo abans que els plàstics abandonats no hagin entrat a la cadena alimentària de les espècies.La idea per fer el submarí es va concretar el 2004 quan Forès tornava d'un viatge a Amèrica amb un vaixell que havia construït ell mateix. Quan passava per les illes Açores es va trobar un submarí científic i hi va passar tres mesos treballant. Aquesta vivència li va fer plantejar que 'si a Portugal poden tenir un submarí científic, per què no en podem tenir un a Catalunya?'.
Però d'idees genials en té molta gent, el difícil és posar-les en pràctica. Forès va 'enredar' altra gent i ha treballat 'tres anys i mig sense cobrar' juntament amb quatre persones més. Considera que 'al final ha sortit perquè clamava al cel, hi havia una necessitat urgent'. Explica que quan es va enfonsar el Prestige no hi havia cap submarí i manca tecnologia submarina per investigar qualsevol cosa al mar.
A l'aparell hi podran anar tres persones, un o dos pilots depèn de la dificultat de la feina. Podrà estar vuit hores al fons del mar, 'ens cansarem abans les persones que les bateries del submarí', explica Forès. El nivell de seguretat és molt alt, perquè ha de poder estar 12 dies al fons del mar en cas d'emergència. La seva lleugeresa permet que qualsevol vaixell oceanogràfic el pugui portar.
Costarà al voltant d'1,5 MEUR. Aconseguir els recursos no ha estat fàcil. El 2005 van muntar una associació i el 2007 se'n va afegir una altra i es va muntar l'empresa per fer efectiva la construcció del submarí. A més d'alguns préstecs han rebut inversions del Departament de Medi Ambient i de La Caixa.