Un llibre recull les cançons obreres que cantaven els treballadors de les fàbriques de la conca mitjana del Ter
S'hi comptabilitzen un centenar de peces fet que demostra 'la importància' que tenia cantar en aquest període històric
Un llibre del músic i professor de la UAB Jaume Ayats (Vic, 1960) recull en un llibre la música que els obrers de la conca mitjana del Ter cantaven des de la meitat del segle XIX fins ben entrat el segle XX. A 'Cantar a la fàbrica, cantar al coro' (Eumo Editorial/Museu Industrial del Ter, 2008), Ayats aporta informació de les cançons que els obrers cantaven mentre treballaven a la fàbrica, 'anant i tornat' de la factoria o en situacions més festives com les tavernes i les caramelles. El llibre també repassa l'àmplia activitat de cors que va tenir aquesta zona durant aquest període. Les cançons obreres tenien temàtica amorosa amb tocs eròtics de 'certa provocació' però també cançons reivindicatives.
Temàtiques com 'el país de xauxa' que reflecteix una de les 'grans utopies' del món obrer mostren aquesta influència política i festiva. Aquesta reivindicació política també es reflectia en cançons que apel·laven als 'ideals' de la primera república. Una altre temàtica destacada eren les cançons de jugar com pot ser la cançó 'Els esclops d'en pau' que va ser molt popular durant aquest període.El treball de recuperació de la música del col·lectiu obrer s'ha fet a partir de testimonis orals, documents, hemeroteca i informació dels arxius dels diferents municipis. Ayats destaca el fet que s'han pogut enregistrar molts testimonis en primera persona evitant així el perill que aquesta informació es pugui perdre per la seva avançada edat. Alguns d'aquests testimonis apareixen en el DVD que acompanya el treball i on es poden sentir algunes de les cançons que es cantaven.
El treball sobre la historia del moviment dels cors en aquesta zona n'arriba a registrar prop d'un centenar fet que demostra segons l'autor 'la importància' que tenia cantar en aquest període històric. En el llibre que ara s'acaba de publicar si recullen imatges i altres documents on es pot veure la importància d'aquests cors.
Malgrat que el llibre ha centrat la seva investigació en una zona concreta del país moltes de les conclusions serien extrapolables a una 'àrea més gran' que tingues les mateixes característiques que la conca mitjana del ter. Es tracta d'una zona on es va compaginar l'activitat industrial amb l'activitat agrícola. Aquest fet va permetre desenvolupar una 'vida cultural mixta' entre l'entorn de 'fàbrica' i el 'rural'.
Fins ara Jaume Ayats que és professor d'etnomusicologia a la UAB havia investigat les músiques orals en entorns molt diversos des de la sabana de Veneçuela fins a les manifestacions musicals del carrer més contemporànies. Ayats també és autor del llibre 'Córrer la sardana: Balls, joves i conflictes'. A més de l'autor han intervingut en l'equip de recerca del llibre Pere Casas, Emili Bayón, Montse Cañellas, Carles Garcia i Joaquim Guinart.







