Tresserras considera un 'acte de justícia' el retorn dels 'papers de Salamanca'
La devolució és una demostració de 'normalitat'
El conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, ha definit d''acte de justícia' l'arribada dels primers documents que van ser confiscats a ciutadans catalans durant la Guerra Civil. Després dels 'endarreriments' passats, Tresserras ha explicat que aquesta anomalia ha quedat superada i ara s'està complint 'una llei amb normalitat' i no s'ha de 'teatralitzar'. Aquesta segona fase de devolució demostra, segons el conseller, fins a quin punt el procés de confiscació va ser 'indiscriminat'. Entre els 'papers' han tornat les biblioteques personals de personatges com ara l'historiador Rovira i Virgili o el polític Antoni Xirau. 'Quin sentit tenia confiscar els seus llibres?', s'ha preguntat.
El conseller Tresserras ha insistit que el procés de devolució dels 'papers de Salamanca' es troba dins de 'la normalitat' ja que les anomalies que es van produir temps enrere han quedat superades. La primera fase va quedar tancada el passat 1 d'agost amb l'arribada de les set caixes amb documentació judicial. L'arribada dels 'papers' confiscats a particulars catalans suposa doncs la segona fase del turbulent retorn. Resta encara per tornar, actualment està en procés de digitalització, la documentació sostreta a partits polítics catalans.Els documents que van arribar el dilluns a l'Arxiu Nacional de Catalunya (ANC)i que aquest dimarts han estat presentat als mitjans són 120 llibres que pertanyien a entitats i particulars. Els llibres contenen dedicatòries, segells i anotacions manuals.
El desembre del 2006 va començar el procés de devolució dels papers d'acord amb una llei aprovada al Congrés dels Diputats i que obligava a l'estat espanyol a tornar a Catalunya tots els documents que romanien a l'Arxiu Civil de Salamanca.