Finalment Catalunya tindrà 'participació determinant' en la gestió del Prat
El Congrés aprovarà una moció d'ERC al respecte amb els vots de CiU i PSOE
El PSOE ha arribat a un acord amb CiU i el grup d'ERC-IU-ICV per a l'aprovació d'una esmena d'ERC sobre el futur model de gestió aeroportuària que preveu que Catalunya pugui tenir una 'participació determinant' en la gestió de l'Aeroport del Prat. La moció, a la qual ha tingut accés l'ACN, es votarà aquesta tarda i s'espera que obtingui el suport de tots els grups del Congrés, excepte el PP. El text demana al govern espanyol que les comunitats autònomes tinguin una participació determinant i en el cas de Barcelona i Madrid-Barajas, que són objecte de concessió, les administracions locals també estiguin presents en la societat responsable del seguiment de la gestió de la concessió. Si l'aprovació tira endavant, tant la Generalitat com l'Ajuntament de Barcelona podran decidir sobre rutes i tarifes.
El text que es votarà aquest dimarts a la tarda al Congrés dels Diputats contempla que el futur òrgan gestor del Prat també pugui establir lliurement les tarifes relatives a serveis com la sortida de passatgers, per càrrega, serveis d'estacionament o subministrament de combustible. Segons recull l'esmena a la moció, això 'garantirà una lliure competència entre gestors aeroportuaris' i afegeix que la seva fixació s'haurà de sotmetre a un 'règim de consulta, transparència i no discriminació' que es derivin de la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.El coordinador del grup de diputats i senadors del PSC, Francesc Vallès, ha destacat en declaracions a l'ACN que aquest acord representa un 'avenç molt significatiu' en la gestió aeroportuària, especialment del Prat, per la posició determinant que tindrà la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, que també podran decidir sobre rutes i tarifes. Aquest fet implicarà, segons Vallès, que quan el model s'hagi aplicat funcionarà amb criteris 'd'eficàcia, eficiència, rendibilitat i competitivitat'.
El diputat socialista ha mostrat la seva satisfacció per l'acord transaccional perquè 'fa molt de temps' que el seu grup treballava en aquesta direcció i ha assegurat que és la primera vegada que s'aprova en seu parlamentària que la Generalitat tingui una posició determinant. A més, ha afirmat que 'ja s'ha acabat el greuge comparatiu amb Barajas'.
Pel coordinador dels diputats i senadors socialistes, el president de la Generalitat, Artur Mas, 'avala' aquest acord després de la reunió que va mantenir ahir amb el president de la Generalitat, José Luis Rodríguez Zapatero. 'Avala un model en què hi estàvem treballant des de fa temps, tant el govern com el Govern de la Generalitat anterior', ha recordat.
Aquest dilluns, el president de la Generalitat, Artur Mas, va tractar amb el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, que la Generalitat tingués una 'posició determinant' en la gestió de l'Aeroport del Prat i que a canvi d'això, donaria suport a una privatització de la infraestructura. 'Sembla que pot haver alguna via de solució de tal manera que les institucions catalanes tinguin veu i vot determinant', ha insistit, en aquest cas, en una entrevista a RAC1 aquest matí.
D'aquesta manera, segons el document, els gestors aeroportuaris tindran 'una major capacitat d'individualitzar i singularitzar la gestió per a cada aeroport' a partir d'aquesta capacitat dels gestors per establir descomptes, recàrrecs o bonificacions en els seus serveis. En el cas dels aeroports en règim de concessió, aquests tindran llibertat per establir les seves tarifes sense limitació, excepte de les que defineixi l'Autoritat Estatal de Supervisió establerta en efectuar la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.