Els anuncis en català de l'Administració Estatal a Catalunya no arriben al 4%
Les xifres han estat exposades en un estudi de la Plataforma per la Llengua a la publicitat de la premsa escrita
Una de freda i una de calenta si s'analitzen els resultats de l'informe que ha elaborat Plataforma per la Llengua sobre l'ús del català en la publicitat en la premsa escrita: la publicitat en català quasi arriba a la meitat, ja que assoleix un 46,81%, i millora els resultats de fa una dècada. D'altra banda, només el 3,9% de la publicitat editada des de l'administració publica de l'Estat espanyol és en català. Una mostra de la indiferència i menyspreu cap a la nostra llengua.
Plataforma per la Llengua ha elaborat un concís estudi sobre l'ús lingüístic del català en els anuncis publicitaris que es fan als principals diaris de Catalunya: La Vanguardia, el Periódico (ambdós edicions, catalana i castellana), l'Avui i El Punt. L'estudi es va realitzar a cavall entr el novembre i desembre del 2006. Ara se'n poden treure dues importants conclusions:La primera és la més negativa, i és que el 3,9% de la publicitat que produeix l'administració de l'Estat espanyol són en català. És a dir cada 100 anuncis més 96 són en castellà. Aquesta indiferència mostra la despreocupació i falta de sensibilitat del sector públic de l'Estat espanyol cap a la nostra cultura. També és molt negativa l'anàlisi de sectors que han tingut conflictes amb la Generalitat a l’hora d’aplicar la Llei de política lingüística, com ara les productores i exhibidores de cinema.
La segona és més positiva. S'ha de destacar que molts sectors econòmics d’un important pes específic, com ara diversos mitjans de comunicació o empreses multinacionals, han adoptat clares pautes de fidelitat lingüística envers la nostra llengua. Així, per exemple, un 96,1% dels anuncis que els mitjans de comunicació televisius publiquen a la premsa catalana són en català, mentre que si analitzem la publicitat que fa el sector energètic en els diaris del país, la totalitat d’anuncis són publicats en la nostra llengua: un 100%.
Així, cal destacar que l’ús del català ja s’acosta a la meitat dels anuncis publicats a la premsa diària a Catalunya, amb un 46,81%, i que fins i tot en els diaris editats en llengua castellana els anuncis en català suposen ja més d’una quarta part del total:
Diari per diari
Si analitzem la situació diari per diari, els usos lingüístics, tal i com ja hem reiterat anteriorment, venen condicionats en bona mesura per la llengua d’aquest mitjà: A l’Avui, per exemple, el 96,9% dels anuncis són en català i només el 3,1%, en castellà; a l’edició catalana d’El Periódico, el 54,5% dels anuncis són en català i el 45,5% en castellà, mentre que a l’edició en castellà d’El Periódico, el 31,9% dels anuncis són en català i el 67,8%, en castellà; a La Vanguardia la situació és similar: el 25,9% dels anuncis són en català i el 74,0% en castellà; finalment, al diari El Punt, el 83,4% dels anuncis són en català i el 16,6% en castellà.
Cal esmentar com a dada general que del total d’anuncis de la mostra (1.300), el 83%, és a dir, 1.079 anuncis del total, corresponien a empreses privades, i la resta, un 17%, és a dir, 221 anuncis del total, eren anuncis d’administracions públiques.
Podeu consultar l’estudi complet clicant aquí.