Les grans operadores de telefonia obvien els compromisos d'atendre els usuaris en català
La Plataforma per la Llengua denúncia que incompleixen el conveni firmat l'any 2007 · Garantia que les comunicacions amb els clients tinguessin l'opció del català
La Plataforma per la Llengua ha presentat aquest dijous un estudi (pdf) que treu a la llum la passivitat de les grans operadores de telefonia a l'hora d'atendre els seus usuaris en català. Així, l'enquesta, realitzada a 655 persones, demostra que la major part dels enquestats no disposen dels contractes, factures ni de la bústia de veu en català i, en alguns casos, fins i tot després d'haver-ho demanat directament a l'operadora. Algunes dades ho exemplifiquen: només el 16,8% dels enquestats disposa d'un contracte en català i un 54,5% que han demanat rebre la factura en català no ho han aconseguit. Una cosa similar passa en l'àmbit de les comunicacions de la companyia amb el client en diferents formats, en què l'ús del català és clarament minoritari: per exemple, tan sols el 4,2% dels enquestats afirma rebre els missatges sempre en català. La plataforma denuncia que les grans operadores incompleixen el conveni firmat amb la Generalitat el 2007 per garantir que totes les comunicacions amb els usuaris tinguessin l'opció de fer-les en català.
Aquest estudi és la quarta part d'un treball que va començar el 2007 i que tenia com a objectiu avaluar el grau d'acompliment del conveni signat entre la Generalitat de Catalunya i els principals fabricants i operadores del sector de la telefonia mòbil. Els acords establien la inclusió del català en els terminals com a opció idiomàtica en el menú lingüístic i el compromís de les operadores de garantir que els clients poguessin rebre totes les comunicacions i serveis en llengua catalana. La llengua de Catalunya sembla però que encara que no està en un bon nivell.Així, un 63% dels usuaris afirmen que el seu telèfon disposa de l'opció en català, però aquesta xifra davalla fins al 41% quan es tracta d'atenció al client en català de les companyies. La majoria d'enquestats afirma que l'atenció en la llengua de Catalunya l'han de demanar expressament, fet que demostra que les operadores treballen per defecte en castellà creant, així, un greuge comparatiu entre els usuaris. Malgrat això, la situació ha millorat en els darrers anys. El treball es presenta pocs dies abans que Barcelona es converteixi en el centre del món del sector de la telefonia, gràcies al Mobile World Congress (GSMA), el congrés de telefonia mòbil més important del món.
Vodafone i Orange les companyies que més menystenen el català
Les tres principals companyies operadores que actuen a Catalunya i a la major part de les terres de parla catalana presenten dèficits importants en l'ús del català, essent aquests més accentuats en els casos de Vodafone i Orange que a Movistar. De la resta de companyies cal destacar RACC Mòbil, que és un exemple d'utilització del català en la telefonia mòbil.