El govern espanyol reduirà la velocitat màxima en autovies i autopistes per estalviar combustible
Trànsit veu amb bons ulls el pas de 120 a 110 km/h · El director del SCT, Joan Aregio, assegura que l'executiu català es farà càrrec del canvi de la senyalització provisional
El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres reduir de 120 a 110 Km/h la velocitat màxima en autovies i autopistes a partir del 7 de març com a mesura de shock per estalviar combustible i reduir la factura energètica creixent a causa de les revoltes als països nord africans. Permetrà estalviar un 15% de combustible per cada vehicle que funcioni amb gasolina i un 11% en gasoil. El govern espanyol també rebaixa fins a un 5% el preu dels bitllets i abonaments de Rodalies i Mitjana Distància per fomentar l'ús del tren, i eleva fins al 7% el percentatge de biodièsel a les gasolines i gasolis que en aquests moments està en un 5,8%. Per la seva banda el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, ha assegurat que Trànsit accepta i veu de bon ull la decisió de l'Estat de reduir a 110 km/h la velocitat màxima a autopistes i autovies a partir del 7 de març. Aregio assegura que el Govern es farà càrrec del canvi de la senyalització provisional, tot i que no ha especificat quin serà el seu cost.
Les tres mesures formen part del pla de shock que l'executiu espanyol posa en marxa per plantar cara a l'encariment del preu del carburant a conseqüència de la inestabilitats als països productors del nord d'Àfrica. Com a exemple, Rubalcaba ha recordat que un augment de 10 euros del preu del barril de petroli suposa 6.000 milions d'euros addicionals en la factura que ha de pagar l'Estat, 500 euros al mes. 'Estem parlant d'un creixement de la factura energètica importantíssima', ha recordat Rubalcaba.Les tres mesures es posaran en marxa el 7 de març. La reducció de 120 a 110 km/h de la velocitat màxima de circulació obligarà l'executiu espanyol a fer canvis urgents en la senyalització de totes les autopistes i autovies on es podia circular a aquesta velocitat fins ara. En el cas de Catalunya afecta autovies i autopistes perquè les competències en matèria de velocitat continuen en mans de l'Estat. Segons Rubalcaba, tots aquests canvis no afectaran en absolut el carnet per punts i de moment no se sap fins quan estaran en vigor.
Rebaixa dels preus dels bitllets i increment del biodièsel
La segona mesura és una rebaixa de 'fins a un 5%' dels preus dels bitllets i abonaments dels trens de Rodalies i Mitjana Distància per fomentar l'ús del ferrocarril. Aquesta rebaixa no afecta la mitjana distància ni l'alta velocitat. En el cas de Catalunya la competència sobre el preu dels bitllets és de la Generalitat i per tant perquè es pugui aplicar la mesura caldrà un acord entre els dos executius. La tercera mesura que adopta l'executiu de Zapatero és elevar fins al 7% el percentatge de biodièsel a les gasolines i gasolis. En aquests moments el percentatge de biodièsel està en un 5,8%.
Aregio preveu més mesures
El director del SCT ha assenyalat que el govern espanyol els va informar dijous que es prendrien aquestes mesures en el Consell de Ministres per contrarestar la crisi petrolera derivada dels conflictes als països del Pròxim Orient. 'Aquesta serà només una de les moltes mesures que es prenguin per reduir el consum de carburant', ha puntualitzat.