El 50% de Zapatero
L’any 2006 (darrer amb dades disponibles) la distribució de la despesa no financera de les Administracions Públiques a l’Estat espanyol era, segons les dades de la Intervención General de la Administración del Estado, d'un 50,9% de la despesa pública a càrrec de l’Administració Central (22,1% Estat i organismes, i 28,8% Seguretat Social).
Si l’Estat espanyol vol mantenir com a mínim el 50% de la despesa pública, sols queda com a màxim el 0,9% per repartir entre les Comunitats Autònomes. A més, cal tenir en compte que l’Estat espanyol també vol modificar en aquesta legislatura el finançament de les corporacions locals i, en conseqüència, probablement no voldrà destinar la totalitat d’aquest 0,9% de la despesa pública a les comunitats autònomes.
En el supòsit que l’Estat espanyol destinés aquest 0,9% de la despesa pública a la millora del finançament de les Comunitats Autònomes estaríem parlant d’uns 8.800 milions d’euros addicionals. Xifra que coincideix amb les dades donades pel Conseller d'Economia del País Valencià.
Aquests 8.800 milions d’euros s’haurien de repartir entre totes les comunitats autònomes de règim comú, és a dir, totes excepte el País Basc i Navarra. Com repartir aquests diners? Un criteri òptim per fer-ho seria en funció de la població de cada Comunitat Autònoma. En aquest cas, Catalunya representa el 17,0% de la població de les Comunitats Autònomes de règim comú i, per tant, el 17,0% de 8.800 milions d’euros són uns 1.500 milions d’euros, que ens pertocarien seguint aquest criteri.
Es conformarà el Govern de la Generalitat amb una millora de 1.500 milions d’euros, quan l’any 2008 el dèficit fiscal es podria haver situat en uns 22.000 milions d’euros, o serà més ambiciós per poder fer front a les necessitats de despesa de la Generalitat de Catalunya?