directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 23 d'abril de 2024 10:01 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

Germà Bel alerta que Europa pot no entendre que l'Estat espanyol prioritzi dos corredors alhora i l'empenyi a triar-ne un

Analitza en un article a directe!cat la lògica radial i la base política de les decisions en infraestructures

Comentaris 4  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 2 vots )
carregant Carregant

Fins ara el govern espanyol ha mantingut una actitud ambigua de cara a Catalunya defensant la viabilitat de demanar a la Unió Europea que 'també' inclogui el corredor mediterrani en la xarxa de vies prioritàries sense que això afecti a la travessia central pels Pirineus, considerada prioritària des de 2003. Ara, en un context de crisi econòmica i en ple compte enrere per a la decisió de quines vies prioritzarà o no la UE -i per tant quines rebran subvencions per desenvolupar-se- el catedràtic d'Economia aplicada de la UB, Germà Bel, alerta que l'Estat espanyol podria veure's abocat a pronunciar-se i decantar-se per la connexió aragonesa -que connecta regions que suposen el 20% del Valor Brut Afegit (VAB)- o la catalana -que ho supera en un 10%-. En un article per a directe!cat coincidint amb la presentació de l'estudi tècnic del corredor mediterrani i de la visita de Comissió de Transports de la UE a Catalunya, Bel augura: 'Si alguns socis finançadors, com Alemanya i França, no arriben a entendre que es designin dos corredors prioritaris per a Espanya, mentre ells només designen un el govern espanyol afrontaria una difícil papereta'.
Germà Bel, que darrerament ha publicat el llibre Espanya, capital París en què justament fa un repàs a la lògica radial i la base política de les decisions preses en matèria d'infraestructures de transport a l'Estat espanyol ja des del segle XVIII, lamenta que només s'hagin escapat d'aquesta regla que ha prioritzat la 'convegència a Madrid' les infraestructures que s'han finançat amb el pagament de l'usuari, com és el cas de les autopistes de peatge.

Aquesta és la lògica que hauria portat al govern d'Aznar a demanar a la Unió Europea que inclogués la Travessia Central dels Pirineus com a via prioritària de connexió amb Europa, una 'opció extravagant' segons Germà Bel ja que suposa 'donar la prioritat del ferrocarril de mercaderies a un corredor situat a més de 300 quilòmetres dels principals ports per volum de càrrega'.

Les dues prioritats, una fal·làcia
Des de fa uns mesos el meló de la connexió prioritària de l'Estat espanyol amb Europa s'ha tornat a obrir. En aquests moments la Unió Europea torna a debatre quines han de ser els corredors que es consideren prioritaris, i per tant susceptibles de desenvolupar-se comptant amb el suport econòmica de la UE. Davant d'aquesta situació polítics i empresaris s'han mobilitzat per incloure el corredor mediterrani, que Bel defensa com 'el corredor amb més volum de trànsit de mercaderies a Espanya' i que permetria connectar els ports de Barcelona, València i Algesires que juntament amb Tarragona i Cartagena acabaria constituint 'el segon clúster portuari per volum de mercaderies d'Europa'. 

Malgrat que el govern espanyol accepta proposar 'també' el Corredor Mediterrani, el cert és que encara fins avui no n'ha presentat l'informe tècnic, i manté una posició ambigua defensant que és possible prioritzar les dues infraestructures davant la Unió Europea sense que l'una perjudiqui l'altra. Germà Bel desmunta aquest argument plantejant un escenari ben fàcil d'imaginar: 'Si alguns socis finançadors, com Alemanya i França, no arriben a entendre que es designin dos corredors prioritaris per a Espanya, mentre ells només designen un el govern espanyol afrontaria una difícil papereta', conclou. 

A més, llança un avís sobre la dotació pressupostària que el govern espanyol pugui destinar a desenvolupar el corredor mediterrani. 'Seria bastant irònic (tot i que ben connectat amb la tradició secular) que mentre que la modernització d’altres corredors menys importants s’ha finançat amb recursos del pressupost, la reforma del corredor del mediterrani sigui a càrrec dels usuaris'.



COMENTARIS fletxa taronja

item
#4
16 de març de 2011, 23.46 h

Si tenim en compta la part econòmica, per el que jo he llegit, el preu per tona de mercadera transportada seria mes cara per Aragó que per el mediterrani, llavors el volgué passa les mercaderies per Aragó, no es res mes que anar contra el sentit comú, per tan Espanya es decidirà per Aragó, ja que sempre actua amb el sentit comú de vacances.


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#3
Santi Vidal fletxa Barcelona
16 de març de 2011, 22.34 h

Volem veure un calendari, un pressupost i un pla de rentabilitat per cada projecte.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
Jaume Cusó fletxa Barcelona
16 de març de 2011, 20.36 h

#1 No tinc més remei que estar d'acord amb tu perquè m'ensumo que l'Estat mai acceptarà una infraestructura que impliqui un impuls a l'economia catalana.


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
Francesc fletxa badalona
16 de març de 2011, 11.57 h

Jo sense entendre ni un borral ja sé, hores d'ara, que el triarà el govern central és el dels pirineus. Espanya no farà res que afavoreixi Catalunya. Temps al temps.


Valora aquest comentari:   votar positiu 9   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
On abunda més el seny, a Euskadi o al Principat?

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.