L'economia catalana decreixerà el 3,2% aquest 2009
Segons la revisió a la baixa del conseller Antoni Castells
L'economia catalana decreixerà aquest any entre un 3% i un 3,2%, segons ha anunciat el conseller d'Economia i Finances, Antoni Castells. Després dels dos últims trimestres del 2008 amb indicadors negatius, del -0,8% i de l'1,3%, l'economia ha seguit el seu deteriorament i viu una 'crisi molt seriosa', segons ha explicat el conseller Castells en el transcurs d'un esmorzar col·loqui organitzat pel bufet Roca Junyent. Tot i la dada negativa, Castells ha recordat que el realisme és la primera condició que s'ha de donar perquè un govern pugui demanar 'confiança'. Castells també s'ha mostrat confiat sobre el futur perquè l'economia catalana compta amb uns 'bons fonaments' per sortir reforçada de la crisi.
El comportament de les principals variables que prenen la mesura de l'economia catalana indica un clar deteriorament, condicionat de forma molt especial per la contracció de la demanda interna i els efectes que aquest fet té sobre el mercat de treball, que està patint un 'fort ajustament' dels nivells d'ocupació.Castells ha recordat que la previsió sobre l'economia catalana coincideix amb els últims pronòstics fets públics per diferents organismes internacionals. El conseller ha citat com exemple l'última previsió del Fons Monetari Internacional que preveu una contracció de l'economia del -3,2% per al conjunt de les economies de la zona euro.
Un cop conegudes les dades definitives de l'Idescat sobre l'últim trimestre del 2008 de l'economia catalana, que ha fixat l'evolució de l'activitat econòmica en el -1,3%, el PIB de final d'any a Catalunya ha quedat en el 0,7%.
Aquest 2009, l'economia catalana es mantindrà durant els quatre trimestres en una situació de recessió. Aquest fet s'explica, segons Castells, per la contribució negativa al creixement de la demanda interna, que caurà el 4,3%. El consum de les llars contribuirà amb un índex negatiu del -3%, fruit de l'increment de l'atur, que afectarà la capacitat adquisitiva de les famílies.
La inversió en el sector de la construcció disminuirà un 10,2%, però aquesta tendència negativa encara serà pitjor en el comportament de la inversió del sector dels béns d'equipament, que el conseller preveu que retrocedeixi el 13,8%. El conseller ha destacat que l'esforç inversor del sector públic, i especialment del Govern, que en el seu conjunt augmentarà el 10,5%, no serà capaç de 'compensar' del tot la 'dràstica' frenada de l'activitat de l'economia.
Un altre variable negativa que ha destacat el conseller Castells ha estat l'exportació, que després d'un llarg cicle de forts creixements registrarà durant el 2009 una contracció del 10,8%, fruit de què la crisi es pateix arreu del món i molt especialment en els mercats dels principals països de la Unió Europea, on van a parar més del 75% de les vendes a l'exterior de les pimes catalanes.
Tot i aquesta caiguda de les exportacions, com que les importacions cauran encara més, el -15,2%, per la contracció del consum de les llars, durant el 2009 la balança comercial catalana millorarà, amb una disminució del dèficit exterior. Castells ha valorat positivament aquesta dada, atès que significa l'inici d'un procés de sanejament d'un dels desequilibris que havia marcat el patró de creixement de l'economia catalana durant els últims anys.
Notícies relacionades
- Catalunya ja iguala la mitjana europea pel que fa a la implantació d'Internet a les llars 26.03.2009.
- Oriol Pujol acusa Montilla de 'predicar molt i practicar poc' en matèria econòmica 12.03.2009.
- Les finances de la Generalitat, col·lapsades 09.02.2009.
- 22.000 milions, el dèficit fiscal de Catalunya a l’any 2008 03.02.2009.







