directe ! a La República. N. 4126. Dijous, 28 de març de 2024 19:06 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

Blanco deixa clar que el corredor mediterrani no passarà mai per davant de la via aragonesa

Germà Bel alerta de la 'difícil papereta' que tindrà l'Estat espanyol si Europa no tolera que prioritzi dos corredors alhora, reclamant finançament per a més d'un projecte

Comentaris 8  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

El ministre espanyol de Foment, José Blanco, ha presentat aquest dimarts després de diversos ajornaments el projecte tècnic del corredor mediterrani. Blanco ha aprofitat la seva visita a Barcelona per prometre 25.400 milions d'inversions per fer que aquesta infraestructura cabdal per a l'economia de l'eix mediterrani sigui una realitat al 2020. Més enllà dels titulars enlluernadors, el ministre espanyol ha estat molt clar en les seves declaracions i ha admès que tot i els 'esforços' per incloure el corredor mediterrani en la xarxa europea de transports, l'executiu no el considera prioritari per davant de l'opció aragonesa, la Travessia Central pels Pirineus que ja és prioritària des de 2003. Convé no oblidar que el president aragonès, Marcelino Iglesias, és alhora el secretari d'organització del PSOE. Fins ara el govern espanyol ha fet la viu-viu declarant que ambdós corredors són prioritaris i que un projecte no va en detriment de l'altre. Tot i això veus autoritzades com la del catedràtic d'Economia aplicada de la UB Germà Bel posen damunt la taula la possibilitat que Europa no entengui el cafè per a tothom de l'Estat espanyol quan la resta dels estats membres es decanten per una.
Les promeses de José Blanco
El Ministeri espanyol de Foment ha anunciat que invertirà 25.400 milions en el Corredor Mediterrani ferroviari fins l'any 2020 i hi inclourà la licitació del tram Tarragona-València d'Alta Velocitat. El ministre de Foment, José Blanco ha avançat que l'eix ferroviari funcionarà amb ample de via internacional entre Almeria i França, tant per a mercaderies com per a passatgers. Tanmateix, restarà en estudi la connexió fins a Algesires i, per extensió, amb el nord d'Àfrica, que es farà per un trajecte alternatiu. El ministre ha assegurat que s'estan fent 'tots els esforços' per incloure el Corredor en la xarxa de transeuropea de transports, però no l'ha considerat prioritari per davant de la resta d'eixos ibèrics.

El Corredor Mediterrani, que el 2020 també connectarà amb tots els ports i nodes logístics del trajecte entre Almeria i la frontera francesa, 'revertirà l'assignatura pendent en el transport ferroviari de mercaderies', segons el ministre Blanco, i és 'la màxima expressió' d'un nou model d'estat que superarà 'les inèrcies de 500 anys de centralisme'. Tot i que ha assegurat que l'Estat està fent 'tots els esforços' per incloure el Corredor en la xarxa de transeuropea de transports, Blanco no ha anunciat un canvi en l'estratègia del Ministeri, que passa per considerar prioritari aquest eix, juntament amb la Travessia Central dels Pirineus i l'Eix Atlàntic.

Mas avisa Blanco que pren nota dels terminis d'execució
El president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, ha celebrat la 'claredat en els calendaris' i ha avisat a Blanco que es guardarà l'informe que s'ha presentat aquesta tarda per recordar a Foment 'els terminis d'execució'. Mas ha celebrat que 'aquest és el primer gran projecte que supera l'Espanya radial' i ha considerat les exportacions i les infraestructures que les faciliten com 'l'horta econòmica' dels territoris de l'Estat per on passa el Corredor Mediterrani, Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia.

L'estudi sobre el Corredor Mediterrani, que s'ha presentat aquest dijous a la tarda a la Cambra de Comerç de Barcelona, ha anticipat que el desenvolupament d'aquesta infraestructura permetrà doblar la quota de mercaderies que es transporten en ferrocarril. A més, s'ha anunciat que es licitarà el TAV entre València i Tarragona per un import de 5.000 milions i la licitació de l'estudi per al desenvolupament del Corredor entre Algesires i Almeria per la costa andalusa.

El lobby aragonès
Malgrat que a nivell europeu és clar que cal prioritzar el corredor mediterrani com un eix clau per a l'economia, el govern espanyol segueix resistint-se a donar-hi un suport decidit i prioritzar-lo per davant d'altres opcions menys lògiques econòmicament. De la decisió de pujar o no al carro del corredor mediterrani per part l'executiu de José Luis Rodríguez Zapatero, en depèn en bona part el finançament del projecte ja que la Unió Europea decidirà en els propers mesos quins corredors considera prioritaris i, per tant, quins rebran subvencions per a poder-se desenvolupar més ràpidament i amb menys risc que els costos recaiguin sobre els usuaris.

Davant d'aquesta decisió cal no perdre de vista el joc de poders dins del PSOE i a la mateixa Comissió de Transports del Parlament Europeu. L'eurodiputada del PSOE en aquesta comissió, i membre de la delegació que aquests dies visita Catalunya, és l'aragonesa Inés Ayala, que juntament amb el president aragonès i alhora secretari d'organització del PSOE, Marcelino Iglesias, han posat en marxa una ofensiva a les institucions europees per contrarestar les accions dels partidaris del corredor mediterrani.

El pes dels partidaris de la Travessia Central pels Pirineus dins del PSOE ja va fer decantar la balança al juny quan el govern espanyol va reunir els ministres de Transports de la UE. La reunió va celebrar-se justament a Saragossa, tota una declaració d'intencions. Ara la decisió es traslladarà del Parlament a la Comissió Europea, on el centre de poder el concentren els governs estatals. Aquí serà determinant doncs el posicionament del govern espanyol del PSOE a l'hora de prendre una decisió.



Notícies relacionades

COMENTARIS fletxa taronja

item
#8
17 de març de 2011, 22.19 h

Tingueu clar que si es fa el corredor Mediterrani serà per l'empenta europea-francesos, Rotterdam etc- si poguessin no el farien.Això és un boca orella entre un alt càrrec de l'Administració francesa i un de l'andorrana.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#7
Voltaire fletxa Rias Baixas
17 de març de 2011, 14.40 h

Que es fiquin el Corridor per allà on els càpiga! A nosaltres no ens interesa ser el corridor de tota la caspa espanyola. El nostre corridor ha de ser la INDEPENDÈNCIA! I el MAR, és clar!


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#6
Francesc fletxa Lloret de Mar
17 de març de 2011, 12.21 h

Motiu numero 1679 per a estar a favor de la independencia.
Els aspañols continuen fent esforços per a que la independencia arribi quan abans millor.

INDEPENDENCIA JA!!!!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 5   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#5
Timbaler fletxa Vallès
17 de març de 2011, 12.11 h

kefes.... tens tota la raó!!!! hauríem de potenciar la línia Puigcerdà-Tolosa que està al nivell de la RENFE!!!!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 6   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#4
Kefes fletxa Sitges
17 de març de 2011, 11.05 h

El litoral mediterrani está sobresaturat. El millor es el corredor mediterrani per l'interior, donant i repartint riquesa a totes les terres.
Exemple: Algessires > Jaén > Albacete > Terol > França. De Terol a França hi ha dues opcions: a.- Lleida; b Saragossa > Osca.


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 9
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#3
Timbaler fletxa Vallès
17 de març de 2011, 10.37 h

Volem velocitat, mitjana o alta cap a Europa per fugir d'Apañaaaaaaa!!!!!!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 7   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
17 de març de 2011, 09.23 h

I el Mas aplaudint com un ximplet... mira que són mesells aquests de CiU


Valora aquest comentari:   votar positiu 13   votar negatiu 4
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
Garnatxa fletxa Palau
17 de març de 2011, 08.32 h

Un altre deliri espanyol mes que afegir a la llarga llista de malbaratament de diners públics en temps de crisi.
Aquest túnel transpirinenc que volen fer els espanyols, caldrà posar-lo al costat de grans obres inútils pagades pels catalans com l'aeroport fantasma de Ciudad Real


Valora aquest comentari:   votar positiu 12   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
S’avalua bé? Qui sap avaluar?

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.