Una eurodiputada alemanya experta en transports afirma que el corredor mediterrani 'és una prioritat' per a Europa
Forma part de la delegació que visita Catalunya
L'eurodiputada liberal alemanya i membre de la comissió de transports Gesine Meissner ha estat rotunda aquesta tarda a la factoria de la Seat de Martorell: 'És una prioritat finançar el corredor mediterrani, i penso que serà una prioritat en el futur', ha dit. La política presideix un grup d'eurodiputats que estan visitant des d'aquesta tarda i fins divendres diverses infraestructures logístiques de l'àrea metropolitana. Aquesta tarda, a la Seat, el responsable de distribució de la companyia de Volkswagen, Manel Medina, els ha explicat perquè aquesta firma reclama que aquest eix sigui prioritari per la Unió. Seat també ha celebrat aquesta mateixa tarda l'anunci d'inversió de Foment en l'obra.
Cada eurodiputat vol que la Unió Europea inverteixi en el seu Estat, ha admès Meissner durant la visita a Martorell. Però l'eix mediterrani, ha afegit, no és només una preocupació pels que provenen els Països Catalans, ha afegit, sinó per tota Europa.'El corredor mediterrani és molt important, no només pels espanyols, sinó per la resta d'Europa', ha defensat aquesta eurodiputada de la Baixa Saxònia, el Land Alemany on és Wolfsburg, la seu de Volkswagen. D'una banda, ha explicat, 'és molt important pel mercat interior, perquè hi ha moltes coses que són produïdes aquí i transportades a d'altres països'. I també ho és, ha afegit, 'pel turisme, i per la mobilitat de la gent i de les mercaderies en general'.
Per tant, segons Meissner, 'és una prioritat finançar això, i penso que serà una prioritat al futur, també'. L'eurodiputada ha explicat que el criteri acordat per Parlament Europeu és donar preferència a 'aquelles iniciatives que es fan entre diferents països', perquè 'tots els governs nacionals es concentren en els trens del seu propi país'. 'Així que nosaltres a Europa ens concentrem molt en connexions com aquelles entre Espanya i França', ha explicat. I, per tant, ha conclòs, 'ens concentrem en els més importants corredors, i un dels corredors més important és el mediterrani'.
Ara està per veure si la Comissió, el braç executiu de la Unió, comparteix la opinió del braç legislatiu, el Parlament, i inclou l'eix mediterrani a la seva llista d'infraestructures de transcendència europea que cal impulsar, però Meissner, membre de la comissió de Transports, s'hi ha mostrat confiada.
Sorpresa per la manca del tren d'alta velocitat a l'aeroport
L'eurodiputada està presidint un grup de companys seus que estan visitant aquests dies diverses infraestructures de l'àrea metropolitana, i que integra, també, el diputat de CiU Ramon Tremosa. Tenen previst visitar el port, l'estació de Portbou i la Sagrada Família i trobar-se amb el president de la Generalitat Artur Mas, després de reunir-se amb l'alcalde barceloní Jordi Hereu.
Han començat la seva visita a l'aeroport del Prat, on han visitat la terminal 1, la zona de facturació i el centre de gestió aeroportuària de la mà del director de la infraestructura i el director d'aeroports de l'Estat, Javier Marín. Fonts presents a la reunió han assegurat que els responsables europeus han quedat sorpresos quan Marín els ha indicat que l'alta velocitat no arriba a l'aeroport ni, de moment, hi està prevista.
Seat: 'Augmentar la producció significa que cal augmentar el transport'
Després s'han traslladat a la factoria que la Seat té a Martorell. Allà el responsable de distribució de la companyia, Manel Medina, els ha explicat que la firma reclama el corredor mediterrani. 'El ferrocarril té una pila de coses per millorar, però hem de començar per alguna', ha dit Medina, que ha enumerat que les prioritats de Seat són l''ample UIC (és a dir europeu) i la declaració de l'eix mediterrani com a eix prioritari europeu'.
I ha recolzat la seva petició en algunes xifres. 'La nostra exportació representa el 75% del nostre volum avui, i la major part d'ella va per via terrestre', ha descrit Medina, tot afegint: 'Necessitem arribar a uns mercats que cada cop estan més lluny', després de la caiguda del mur de Berlín.
Per tant, segons Medina, Seat vol 'augmentar la producció, i això significa la necessitat d'augmentar el transport'. 'És a dir, necessitem el ferrocarril, perquè si no, no podrem arribar als nostres clients', ha conclòs Medina. I ha recordat que el 22,3% dels cotxes que es van fer a Martorell el 2010 es van distribuir en tren. El 2008 havia estat del 28,7%, és a dir que està caient. El 2010, un 40,8% dels cotxes que es van vendre a Espanya es van transportar en tren, mentre que el percentatge de vehicles transportats per aquest mitjà a la resta del món fou del 15,3%.
Seat, a més, ha saludat aquesta tarda la decisió del ministeri de Foment d'invertir en el corredor mediterrani. I ha felicitat al ministre José Blanco per haver inclòs la planta de Martorell dins de l'informe tècnic de l'eix. L'Estat 'necessita un eix ferroviari europeu nord-sud, que connecti l'arc ferroviari amb el nord d'Europa', ha declarat el director de la fàbrica de Seat, Juam Ramón Rodríguez.