CiU i PNB aniran junts a les europees després que el BNG es decanti per ERC
Felip Puig recorda que la primera opció dels republicans era la federació nacionalista
Convergència i Unió (CiU) ha anunciat aquest dimecres que concorrerà conjuntament amb el Partit Nacionalista Basc (PNB) a les eleccions europees, tot i que no es podrà reeditar la coalició Galeuscat del 2004, ja que tal i com ha avançat directe!cat el Bloc Nacionalista Gallec (BNG) ha decidit concórrer en coalició amb ERC, Aralar i EA. Tot i aquest rebuig, el secretari general adjunt de CDC, Felip Puig, i el secretari general d'UDC, Josep Maria Pelegrí, han anunciat al Parlament que faran coalició amb el PNB, a més dels ja anunciats Bloc Nacionalista Valencià (BNV) i Unió Mallorquina (UM). Felip Puig assenyala els resultats electorals i el procés de renovació de la directiva com a factors que poden haver influït en la decisió dels nacionalistes gallecs, a més de la redistribució de pesos en la candidatura que van plantejar els convergents. Puig recorda que la primera opció d'ERC era CiU.
La federació nacionalista ha lamentat la posició del BNG i consideren que 'ha optat per fer una aliança més ideològica'. Els nacionalistes gallecs van assegurar, en un comunicat, que van optar per fer coalició amb ERC, Aralar i EA, perquè l'opció d'anar amb els socis de Galeuscat 'no garantia que el nacionalisme gallec obtingués representació'.Pel que fa a l'ordre en la candidatura, l'any 2004 el primer lloc de la candidatura era per CiU, el segon pel PNB i el tercer pel BNG. Ara, el primer i el tercer seran per CiU, pels candidats Ramon Tremosa i Salvador Sedó, el segon serà pel PNB i Puig no tanca la porta a que la federació nacionalista també tingui el quart lloc de la llista, que ha deixat buit el BNG. Amb aquesta nova composició, Unió puja un lloc i guanya opcions per aconseguir un eurodiputat.
Puig ha assegurat que CiU està treballant en una hipòtesi de resultat que els atorgui entre tres o quatre diputats a la coalició i ha descartat aconseguir-ne només dos, com va passar el 2004. Per tant, ha assegurat que no s'han posat sobre la taula plantejaments com que alguns llocs puguin compartir legislatura.
La vigència de Galeuscat
Preguntat sobre si considera que el projecte Galeuscat està tocat després que els gallecs hagin rebutjat anar en coalició, Puig ha assegurat que la voluntat de CiU és 'mantenir i projectar Galeuscat més enllà de les eleccions europees i la coalició electoral'. De fet, ha explicat que s'han compromès amb la direcció actual del BNG, que és provisional, i amb el PNB, que amb posterioritat al 7 de juny hi haurà una trobada de Galeuscat per 'replantejar, revisar i decidir quines aportacions estratègiques a la política espanyola es poden continuar fent'. Puig creu que 'la visió d'un estat plurinacional, avançar cap a un model d'estat confederal, més enllà de coalicions electorals, la continuem mantenint i defensarem conjuntament'. Així, ha assegurat que la voluntat de treballar en l'àmbit de Galeuscat 'va més enllà' de la coalició de les europees. 'La nostra voluntat és que Galeuscat continuï tenint futur més enllà de coalicions electorals'.
Altres socis
La coalició està formada a hores d'ara per CiU, PNB, BNV i UM. Puig, però, ha explicat que encara no està del tot tancada i s'hi podrien incorporar també Coalició Canària (CC) i el Partit Andalusista (PA), amb qui en aquests moments s'estan mantenint converses. Puig espera tancar aquestes incorporacions en un termini d'una setmana o deu dies. De moment no s'ha decidit si la coalició tindrà un nom, però Puig ha deixat clar que cada partit es presentarà amb les seves sigles al seu territori.
Notícies relacionades
- ERC i EA es reuneixen per refer ponts després de l'apropament dels republicans a Aralar 27.03.2009.
- ERC ofereix formalment al BNG concórrer junts a les eleccions europees 26.03.2009.
- El Galeuscat no debatrà la seva reedició fins que el BNG esculli un nou líder 16.03.2009.
- Anxo Quintana també dimiteix 14.03.2009.
- Eusko Alkartasuna qüestiona la lleialtat d'ERC pel pacte amb Aralar 01.04.2009.
- El PSM votarà avui sumar-se a la coalició ERC-Aralar-BNG 01.04.2009.
- 'El pacte PSE i PP suposa un retrocés nacional i social a Euskadi' 01.04.2009.
- El BNG se suma a la coalició d'Esquerra amb Aralar i EA per a les europees 31.03.2009.
- ERC i Aralar segellen la candidatura conjunta a les europees 31.03.2009.
- Aralar aprova anar amb ERC a les europees 29.03.2009.
- EA no veu amb bons ulls que ERC flirtegi amb Aralar de cara a les europees 26.03.2009.
- Duran descarta que CiU es presenti en una Galeuscat 'escapçada' 17.02.2009.
- Salvador Sedó serà el candidat d’Unió a la llista de CiU per a les europees 02.02.2009.
- Galeuscat es reuneix per analitzar el curs polític i potenciar l'acció conjunta al Congrés 14.01.2009.
- Ramon Tremosa serà el candidat de CiU a les europees 12.01.2009.







