Demòcrates per Andorra guanya les eleccions per majoria absoluta
Toni Martí serà el cap de govern del Principat d'aquesta cinquena legislatura
La nova formació Demòcrates per Andorra ha guanyat les eleccions al Consell General d'Andorra, amb una clara majoria absoluta de 23 consellers dels 28 que conformen el consell. El fins ara cap de govern i candidat del Partit Socialdemòcrata (PS), Jaume Bartumeu, ha obtingut cinc consellers davant dels catorze que havia obtingut l'any 2009, en què va poder formar govern. Andorra pel Canvi, la tercera força del país, ha perdut els tres consellers que havia obtingut l'any 2009 i s'ha quedat sense representants al consell. Així, la nova plataforma política Demòcrates, hereva de Coalició Reformista i Partit Liberal Andorrà, formarà govern després dels dos anys de govern socialdemòcrata, en uns comicis amb el 74% de participació.
Demòcrates per Andorra ha arrasat al PS en les set parròquies en les que concorrien els dos partits. Els catorze consellers que atorguen les parròquies han estat per Demòcrates per Andorra, dotze de forma directa i dos a través de Unió Laurediana. En el vots nacionals, els demòcrates han obtingut 8.553 vots, que suposen vuit representants al Consell. Per la seva banda. el PS ha obtingut 5.397 vots i perd un representant respecte a les eleccions de fa dos anys en què va obtenir sis consellers.Els socialistes han estat castigats pels electors andorrans i han passat de rebre 6.610 vots, el 45,03%, a rebre en aquestes eleccions 5.397 vots, que suposa un 34,8%% dels vots. Aquests han estat els pitjors resultats obtinguts pel PS al llarg de la seva història.
El consell general del Principat està format per 28 consellers, dels qual 14 provenen de les llistes territorials, dos de cada parròquia, i els 14 consellers restants es decideixen per escrutini proporcional plurinominal, això és que els consellers es reparteixin pel percentatge total dels vots a les llistes nacionals.
La participació a les eleccions del Consell General d'Andorra ha estat del 74,14% i no ha superat el 75,3% del 2009. Un total de 16.201 votants han concorregut a la crida electoral d'aquest diumenge. Per parròquies, la que ha obtingut un índex més alt de participació ha estat Ordino amb un 81,80% i la de participació més baixa ha estat Andorra la Vella amb un 68,52%.
Una formació nova
Demòcrates per Andorra és una plataforma política que s'ha format per a concórrer aquestes eleccions. La plataforma ha aglutinat diferents idearis polítics, abans enfrontats, i han elegit com a cap de llista el fins fa poc cònsol major d'Escaldes-Engordany, Toni Martí.
Moltes veus al Principat han dit que Demòcrates per Andorra és l'hereva de la Coalició Reformista, a l'oposició la passada legislatura, i del Partit Liberal d'Andorra, que havia exercit el govern durant catorze anys.
El pròxim cap de govern d'Andorra, Toni Martí, ja havia format part del Consell General com a conseller general entre els anys 1994 i el 2003 pel Partit Liberal.