
Discrepàncies entre els socis del Govern per les ajudes a l'automoció
Huguet vol ampliar el màxim d'emissions de CO2 i Iniciativa s'hi oposa
La Generalitat s'afegirà i ampliarà els límits del pla d'estímul a l'automoció de l'Estat permetent un llindar d'emissions de diòxid de carboni més alt, fins a 169 grams per quilòmetre (en lloc dels 149 grams de CO2 que ha fixat l'executiu espanyol), i subvencions per a furgonetes per donar sortida a la producció de la factoria Nissan, situada a la Zona Franca de Barcelona. Aquesta mesura, però, ha provocat discrepàncies amb un dels socis de Govern, ICV. Així ho ha deixat clar el conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, qui creu que s'ha de respectar el límit màxim d'emissions de diòxid de carboni i el preu màxim que estableix el govern espanyol.
Tot i l'impuls del Govern al sector de l'automoció, l'acord entre les forces polítiques del Govern no és total. El conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, ha assegurat que aquestes mesures han de preveure el límit màxim d'emissions de diòxid de carboni i el preu màxim que estableix el govern espanyol. Segons Baltasar, qualsevol altra cosa seria 'insatisfactòria' i 'contradictòria' amb el Pla català de mitigació del canvi climàtic.Des del partit del conseller Baltasar, ICV, el candidat a les eleccions europees, Raül Romeva, ha considerat un 'error' augmentar apujar el límit de CO2 per quilòmetre i ha dit que el Govern no hauria d'acceptar una subvenció que ajudi cotxes de gamma alta, que segons el candidat ecosocialista són 'bàsicament per als rics', i que a més a més són els vehicles 'més contaminants'.
Aquest dilluns, el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha explicat que els ajuts s'estendran a les furgonetes -per donar sortida a la factoria de Nissan situada a la zona Franca i sobre la que recau l'amenaça d'un ERO a 1.680 treballadors- i els camions de petit tonatge. Ambdós són, segons el conseller, 'instruments de treball' per a autònoms i la inclusió de motocicletes, furgonetes i camions de petit tonatge 'obeeixen a raons de producció'.
Des de Madrid, el secretari d'Indústria i Empresa, Antoni Soy, també ha afirmat que el pla 'propi' de la Generalitat té com a objectiu 'incrementar les vendes i la demanda el màxim possible' i adaptar les ajudes a les 'especificitats' del teixit productiu català. El llindar per a rebre les ajudes de la Generalitat quedarà fixat en un màxim de 169 grams de CO2, un màxim que segons fonts del Govern s'adscriu en l'acord assolit amb Medi Ambient, respecta els límits de la UE, i a més es tradueix en més ingressos per l'impost de matriculació que va a parar en exclusiva a les arques de Catalunya, perquè els cotxes grossos paguen més. Segons Soy, part de les ajudes directes es recuperaran via impostos.
D'altra banda, el Govern argumenta que l'augment del llindar mínim de contaminació tindrà igualment efectes beneficiosos pel medi ambient perquè, en contrapartida, caldrà desballestar cotxes vells més contaminants, de manera que el saldo ambiental serà positiu. A més, rebran més ajudes els vehicles menys contaminants.
Notícies relacionades
- El pla català d'ajuts a l'automoció inclourà furgonetes per donar sortida a la producció de Nissan 25.05.2009.
- La Generalitat anuncia un pla propi d'ajuts 'variables' a l'automoció que inclourà motocicletes 22.05.2009.
- Catalunya no se sumarà al pla d'ajudes per comprar automòbils fins que no tingui un nou finançament 15.05.2009.
- Huguet diu que, sense finançament, la Generalitat no pot donar ajudes per la compra de cotxes 09.05.2009.