El Tribunal Suprem espanyol admet a tràmit una querella dels ultradretans Manos Limpias contra Garzón
Per investigar la desaparaició de persones durant el franquisme i l'obertura de fosses comunes
La Sala del Penal del Tribunal Suprem espanyol (TS) ha admès a tràmit una querella del sindicat d'extrema dreta Manos Limpias contra el jutge de l'Audiència Nacional Baltasar Garzón, al què acusa de prevaricació per les seves actuacions per esbrinar la desaparició de milers de republicans durant i després de la Guerra Civil espanyola perquè, segons afirmen, el jutge 'era conscient que no era competent' per a fer-ho ja que més tard va inhibir-se a favor de 62 jutjats territorials. El Suprem accepta la querella, tot i que no n'entra a valorar el contingut, i designa con a instructor de la causa el magistrat Luciano Varela. Garzón haurà de declarar com a imputat.
El sindicat d'extrema dreta Manos Limpias va presentar la querella contra Garzón el passat 26 de gener adduint que el magistrat havia comès un delicte de prevaricació –dictar resolucions injustes sabent que ho són- en investigar la desaparició de milers de persones durant el franquisme i ordenar l'obertura d'algunes fosses comunes. El magistrat, que primer es va declarar competent per investigar els crims contra la humanitat, es va acabar inhibint a favor de 62 jutjats territorials.La querella de Manos Limpias recull totes les resolucions dictades per Garzón sobre la desaparició de republicans des del 19 de desembre del 2006 fins que s'inhibeix el 18 de novembre del 2008, i sosté que el magistrat va vulnerar de forma 'premeditada' l'Estat de Dret perquè va mantenir obert el procés tot i que 'era conscient que no era competent'. Uns plantejaments que segons el Suprem no es poden descartar.
Els magistrats del Suprem, però, no entren a valorar el fons de la qüestió. De fet, apunten que l'admissió a tràmit de la querella 'no exigeix la constància acreditada del que afirma', sinó 'la possible rellevància penal dels fets que conté'. Un criteri que no comparteix la fiscalia, que s'ha mostrat contrària a que s'imputi el jutge estrella de l'Audiència Nacional espanyola.
Notícies relacionades
- IU recorrerà la decisió de la fiscalia de l'Audiència Nacional espanyola de paralitzar l'obertura de les fosses del franquisme 11.11.2008.
- Manuel Fraga considera un 'disbarat' la decisió de Garzón 17.10.2008.
- Garzón investigarà les 8.500 desaparicions durant la dictadura als Països Catalans 17.10.2008.
- Per ERC la marxa enrere de Garzón amb els judicis franquistes és un 'coitus interruptus' 20.11.2008.
- Garzón no investigarà les desaparicions del franquisme i remet les causes als jutjats territorials 18.11.2008.







