
Ridao demana a CiU que vertebri el front comú català a Madrid
Lamenta que el Govern actuï com una 'piconadora' damunt l'estat del benestar
El secretari general d'ERC, Joan Ridao, ha respòs a les acusacions de CiU sobre la gestió del tripartit a la Generalitat assegurant que 'no hem de demanar perdó per res si no garantir que l'actual Govern segueixi apostant per un model del benestar social'. 'No hem de demanar perdó per haver passat de l'assistencialisme de CiU a una construcció tot i que precària d'un autèntic estat del benestar'. 'Ara, el Govern conservador de CiU, a l'hora de la veritat, utilitza una autèntica piconadora per obrir forats en l'estat de benestar que havíem construït aquests anys'. També ha demanat a CiU que convoqui la comissió bilateral amb tots els partits 'per defensar a Madrid allò que interessa a Catalunya'.
El republicà ha demanat a CiU que 'mogui fitxa institucionalment' i vertebri 'un front comú del catalanisme per defensar tots els junts els interessos de Catalunya a Madrid'. Ridao ha demanat que es deixi de banda del 'partidisme' per no caure errors com el que va fer fracassar l'Estatut'.'No podem seguir vivint amb aquest autèntic empat d'impotència entre un PSC que no defensa a Madrid allò que defensa a Catalunya i amb una CiU més interessada en incomodar el PSC i criticar l'actitud pusil·lànime dels socialistes catalans a Madrid'.Per Ridao, l'actitud de CiU, i també la del PSC, 'no ens farà avançar, el que si ho farà és una actitud constructiva i positiva que aposti per la unitat i la cohesió del conjunt del catalanisme per anar a defensar els nostres interessos a Madrid'. Fent referència la moció que CiU defensarà dimarts al Congrés perquè l'Estat pagui a Catalunya el fons de competitivitat, 'CiU demana ajuda i el primer que ha de fer es deixar-se ajudar', ha defensat, reclamant la convocatòria del la comissió bilateral.
En resposta a les acusacions de CiU, Ridao ha dit que els partits que formaven part de l'anterior Govern no han de demanar perdó per la seva gestió. Segons el republicà, Catalunya té problemes no només perquè a conseqüència de la crisi han baixat els ingressos si no perquè el govern espanyol no compleix amb les seves obligacions financeres amb Catalunya pagant el que li deu. Així, ha recordat que l'anterior Govern va haver de fer front a la crisi amb un saldo fiscal negatiu del 10%, 'amb gairebé 20.000 milions d'euros que van a Madrid i no tornen a Catalunya', i amb l'allau migratòria, amb un milió més de nous catalans en els últims set anys, i a un augment de la pressió de la demanda assistencial en sanitat, educació i serveis socials.
Ridao ha posat com exemple de la gestió 'eficient i austera' del govern d'esquerres el fet que 'quan vam arribar al Govern vam trobar una conselleria de Sanitat amb 2.300 milions d'euros de dèficit 'i el vam deixar en 1.800'.
El republicà tot i reconèixer que s'ha de racionalitzar la despesa ha demanat al Govern planificació i 'decidir entre tots per on podem retallar i no tirar pel dret unilateralment i retallar entre un 10 i 20% els recursos que destinem a polítiques bàsiques pel nostre benestar'. Ridao ha demanat una distribució 'justa' de la crisi mitjançant austeritat i racionalització de la despesa però també mantenint una estructura d'ingressos 'i això s'aconsegueix sent equitatius fent que paguin més els que més tenen i no veient com els seus impostos baixen'. El republicà ha lamentat que 'cada vegada que truquem a les conselleries per parlar del tema, aquestes comuniquen'.
El secretari general d'ERC ha explicat que la crisi econòmica s'ha vist agreujada per les 'receptes' fetes pels governs 'conservadors' de Catalunya i de l'Estat, i que la sortida de la crisi no passa només 'per satisfer els mercats, ajudar als bancs mentre aquests tenen l'aixeta del crèdit tancat' i per aplicar retallades en polítiques bàsiques com són la sanitat, l'educació i els serveis socials. Per Esquerra, seria desitjable que hi hagués una ordenança europea i mundial que posés taxes a les transaccions europees a nivell internacional, l'existència d'un fons d'estabilitat europeu amb interessos tous, una política que tingués en compte no només la fiscalitat i una agència europea del 'rènting' per no caure en la dictadura de les agències americanes 'que fan que els estats s'esclavitzin davant el seu deute públic'.