Trias acusa el PSC d''omplir-se la boca' amb el transport públic alhora que en retalla la inversió
CiU proposa ampliar la gratuïtat als menors de 16 anys i aposta pel bus octogonal
El candidat de CiU a l'alcaldia de Barcelona, Xavier Trias, ha presentat les seves 'prioritats' en transport públic. A la vegada, ha volgut parar els peus als socialistes que, segons ha dit, 's'omplen la boca' parlant del transport públic quan 'l'Estat i l'Ajuntament rebaixen les seves aportacions econòmiques'. Trias ha denunciar una reducció d'al voltant del 20% en els darrers anys per part d'aquestes institucions, i això l'ha fet comprometre's a 'posar els diners que ens toca' per poder després 'tenir un ajuntament que exigeixi amb força a l'Estat més aportació al transport públic'. El convergent, a més, vol impulsar un abonament gratuït pels menors de 16 anys que utilitzin metro, bus i tren.
Xavier Trias veu incoherent que des del PSC es vulgui enaltir la bandera de la defensa del transport públic i, alhora, des de l'Ajuntament i l'Estat -dues administracions encapçalades pels socialistes- s'hagi reduït en els darrers anys un 18% i un 22,8% respectivament. 'S'omplen la boca dient que el transport públic és prioritari i baixen les aportacions. En el moment d ela veritat, Estat i Ajuntament baixen els diners que hi destinen', ha volgut denunciat Trias des de la plaça Kennedy, ambuna parada de Ferrocarrils i una d'autobús al darrere.És per això, que Trias s'ha compromès a tenir un comportament diferent al de l'alcalde Jordi Hereu, de qui ha dit que no veu 'amb força per exigir a l'Estat l'aportació que toca pel transport públic'. En aquest sentit, però, ha remarcat que abans d'anar a demanar a Madrid el que ell creu convenient, l'Ajuntament haurà de 'posar els seus diners també'. I és que, tot i reconèixer que el sistema és 'deficitari', Trias té molt clar que s'ha de fe 'una aposta ferma' pel transport públic, perquè 'el que de vegades semblen despeses, són inversions'.
Emmarcat en aquest argument, el candidat de CiU ha presentat una de les seves propostes estrella en aquesta matèria, la T-16. Aquest abonament anual substituiria a l'actual T-12, que ofereix transport públic als menors de 12 anys per 35 euros a l'any. Amb la T-16, però, tot els que no hagin complert els 17 anys encara tindran metro, bus i tren gratuïts. Trias calcula que aquest abonament tindria un cost aproximat de 3 milions d'euros anuals per donar servei de franc a 49.800 joves barcelonins. 'Per fe runa comparació, és menys del que Hereu es va gastar en la consulta per la Diagonal', ha volgut remarcar.
Amb tot, Trias sap que aquesta aposta ha de ser conjunta amb tots els operadors i els municipis implicats, donat el sistema tarifari únic que regeix el transport públic. Per això, ha advocat per 'impulsar des de Barcelona i l'Àrea Metropolitana' aquesta iniciativa que hauria d'assumir com a pròpia l'ATM. D'altra banda, el líder municipal de CiU ha avançat que si governa buscarà 'noves fórmules de finançament' i potenciarà l'emissió d'altres títols com l'anual. 'Ens juguem molt amb el transport públic', ha sentenciat.
Però no només d'abonaments ha parlat Trias. L'alcaldable convergent ha deixat clar que la seva aposta pel transport públic nocturn 'passa pel bus'. En aquest sentit, no s'ha mostrat partidari d'ampliar els horaris del metro a les nits més enllà del que ja hi ha establert pels dissabtes i durant festes i esdeveniments. Per això, ha assegurat que una nova xarxa de bus octogonal i una adequada potenciació d'aquest mitjà, són 'el futur del transport públic a la nit a Barcelona'.
Precisament sobre aquesta xarxa octogonal ha volgut recordar que la proposta 'no és nova' i ha retret als socialistes que 'si no l'han tirat endavant ja és perquè l'Ajuntament no té capacitat o no té voluntat'. Per CiU, però, 'és una aposta de mandat', segons ha dit.
Per últim, Xavier Trias ha reiterat la seva aposta per renegociar el contracte amb l'empresa que gestiona el Bicing, a la que vol obligar a donar un servei més acurat, amb un pressupost que no sigui de 15 milions anual com l'actual que ell considera excessiu. Un canvi en les bicicletes que 'no ens donen bona imatge i són delicades', una integració de carregadors de moto elèctrica en les estacions del Bicing, i una millora en el cost són les seves propostes per aquest servei de bicicletes públic.
A més, Trias ha reconegut que 'segons quins carrils bici' s'hauran de treure de les voreres, si ell governa. 'No es pot ser un carril bici per un lloc on no hi cap o en una vorera que és molt ampla però el fem passar per allà on més passa la gent', ha alertat, tot comprometent-se a potenciar l'ús de la bicicleta però millorant-ne la seva gestió i encaix a la ciutat.