Portabella proposa un comandament únic per a les principals infraestructures de Catalunya
Defensa un pes determinant de l'administració catalana que integraria port, aeroport i zona logística
En un recorregut amb Golondrina a través del port de Barcelona, Jordi Portabella ha fet una proposta per superar els problemes a que han d'enfrontar-se les diferents infraestructures catalanes. El candidat d'Unitat per Barcelona ha proposat que s'estableixi un comandament únic de gestió público-privada per les principals infraestructures de Catalunya. És a dir, un comandament únic on l'administració catalana tindria un pes determinant i que integraria port, aeroport i la zona logística de la Zona Franca. Segons Portabella això permetria generar de l'ordre de 5000 a 10.000 llocs de treball i convertiria el port de Barcelona en el punt de referència de l'entrada de mercaderies procedents d'Àsia a Europa
Jordi Portabella, acompanyat de Joan Puigcercós, ha optat per pujar a una Golondrina del port de Barcelona per explicar les seves propostes sobre infraestructures. Després d'un recorregut que ha arribat fins a la Zona Franca, el líder d'Unitat per Barcelona ha desglossat la seva visió sobre la tasca i necessitats de les principals infraestructures barcelonines.Portabella ha començat pel port de Barcelona, una infraestructura privilegiada geogràficament però que no té el pes comercial que li correspondria. Això es deu a dos aspectes, el primer és la impossibilitat de fer política comercial des de Catalunya perquè, per exemple, la tarifa dels containers s'estableix a Madrid.
El segon es deu a la incapacitat de transportar per via ferroviària el gruix de mercaderies que arriben al port. Ara només es transporta el 8%. A més, aquest problema s'accentuaria amb l'ampliació i incorporació del Hutchison Port Holding que doblarà l'entrada de contenidors.
Per aquest motiu Portabella reclama la transformació de la via a l'ample europeu perquè les mercaderies puguin sortir de l'estació de Can Tunis directament a Europa evitant el col·lapse de les vies no ferroviàries. Segons Portabella, sense aquests impediments el de Barcelona podria ser el port de referència per l'entrada de mercaderies asiàtiques a Europa a través del canal de Suez.
En l'àmbit ferroviari Portabella ha reclamat que l'operador de Rodalies canvií abans que s'esgoti el contracte perquè 'potser a la 'meseta' dona bon servei però aquí no'. En conseqüència ha reclamat la creació d'un concurs per atribuir aquesta gestió i ha recordat que TMB no només gestiona Barcelona sinó que també es capaç de fer-ho a altres ciutats
Finalment, i en matèria aeroportuària, la reclamació de Portabella és concisa, 'crear un HUB internacional perquè pugui oferir serveis intercontinentals'. Una idea reforçada pel seu líder de files, Joan Puigcercós, qui ha aprofitat per criticar CiU per 'voler convertir el Prat en un aeroport low cost' com també vol AENA.
Però la proposta principal i que resoldria molts dels entrebancs amb que es troben aquestes infraestructures seria aprofitar la proximitat geogràfica de les mateixes i crear un comandament únic de gestió publico- privada on les administracions catalanes tindrien un pes determinant i l'àmbit privat emanaria de la Cambra de Comerç i la Fira de Barcelona. Aquest comandament únic integraria la gestió del port, l'aeroport i la zona logística de la Zona Franca i seria capaç de crear entre 5000 i 10.000 llocs de treball.