La Comissió Europea representa l'Estat espanyol amb un torero en un espot publicitari
Durant la campanya electoral l'Eurocambra va gastar-se 6.000 euros en 'traduir-ne' un altre del català al valencià
La imatge d'un torero davant d'un brau representa l'Estat espanyol en l'espot publicitari (vídeo) amb què la Comissió Europea crida a participar en un debat sobre el futur d'Europa. En l'anunci es pot veure l'Alexanderplatz de Berlín, la Torre Eiffel de París, l'Atomium de Bèlgica, el Partenó d'Atenes, un tramvia de l'Alfama de Lisboa, els canals d'Amsterdam, el metro de Londres i altres fotografies representatives dels 27. Brussel·les ha elegit una cursa de braus amb el títol 'Educació', escrit en castellà, per referir-se a l'Estat espanyol. Aquest anunci arriba després de la polèmica durant la campanya per a les eleccions europees per la despesa de 6.000 euros de l'Eurocambra per 'traduir' un espot del català (vídeo) al valencià (vídeo).
L'espot, de 54 segons, i que encara es pot veure en el portal www.european-citizens-consultations.eu o a el YouTube, promociona les 'Consultes Europees a la Ciutadania 2009' i pregunta 'què pot fer la Unió Europea per construir el nostre futur econòmic i social en un món globalitzat?'. La Comissió Europea impulsa aquest cicle de consultes entre la ciutadania i els responsables polítics: de desembre a març es va organitzar un debat 'on line' i les propostes es van discutir i votar en 27 conferències amb 1.500 ciutadans seleccionats segons la composició demogràfica de cada estat membre i en una cimera a Brussel·les, aquest maig. Ara, els nous eurodiputats hauran de debatre les 15 propostes finals.La fundació belga Roi Baudouin coordina aquesta iniciativa, finançada pel programa 'Europa a debat' de la Comissió Europea. En el vídeo publicitari hi apareixen conceptes com Comerç, Protecció dels Consumidors, Energia, Treball, Seguretat, Indústria, Immigració, Educació o Medi Ambient escrits en les diferents llengües oficials de la UE, però no en català. Per il·lustrar el títol 'Educació' i referir-se a l'Estat espanyol, els organitzadors han triat una fotografia d'un torero amb capot i espasa davant d'un brau en una plaça. 'En un moment en què les institucions de la UE es preparen per elaborar una nova estratègia comunitària que substitueixi, a partir de 2010, l'Agenda de Lisboa pel creixement econòmic i la competitivitat, les Consultes Europees a la Ciutadania seran una aportació oportuna i pertinent a la reflexió dels responsables polítics', defensen els organitzadors en la pàgina web. Aquestes Consultes Europees a la Ciutadania també es van celebrar el 2007.
Un més i mig més tard d'un altre espot polèmic
Fa només un mes i mig, un altre espot d'una institució comunitària va generar polèmica: el Parlament Europeu va tractar el català i el valencià com si fossin llengües diferents en la seva campanya de propaganda institucional per a les eleccions del 7 de juny i es va gastar 6.000 euros en 'traduir' un espot de trenta segons per emetre'l al País Valencià. La versió valenciana de l'anunci era, lògicament, idèntica a la catalana, al text no se li va modificar ni una coma i només es va canviar els actors, que deien exactament el mateix però amb accents lleugerament diferents.