
Recoder exigeix la millora 'immediata' d'una xarxa de Rodalies que 'fa aigües'
Denuncia el menyspreu de l'Estat per Catalunya després que s'anul·li la reunió per d'abordar les inversions del Pla de Rodalies
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, és al 'limit' de la seva paciència i aquest dimecres ha tornat a exigir al Ministeri de Foment la millora 'immediata' de la xarxa de Rodalies, un servei que ha dit que 'fa aigües'. Recoder ha fet aquestes afirmacions el mateix dia que representants de Foment i de la Generalitat s'havien de reunir a Madrid per discutir quines inversions del Pla de Rodalies (2008-2015) cal prioritzar, i que des de Territori i Sostenibilitat xifren en 510 milions d'euros. La trobada, però, s'ha suspès de manera 'unilateral' per part del Ministeri. Recoder ho considera un senya de 'menyspreu' de l'Estat vers Catalunya, 'poc professional i políticament rebutjable'.
Aquest dimecres es preveia un dia feliç a la conselleria de Territori i Sostenibilitat. El conseller Lluís Recoder havia convocat els mitjans de comunicació per explicar les millores que, a partir del mes de juny, s'impulsarien des de la Generalitat al servei de Rodalies. I també estava previst que el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, negociés amb representats del Ministeri de Foment l'execució 'urgent' d'unes inversions valorades en 510 milions d'euros, previstes en el Pla de Rodalies.Res d'això s'ha acabat produint després que des del Ministeri de Foment s'hagi suspès la reunió. Des de Territori i Sostenibilitat no han vist amb bons ulls aquest canvi d'agenda i Recoder també ha modificat la seva agenda. H deixar per un altre dia l'anunci de les millores a implantar a partir de l'1 de juny i ha comparegut 'enfadat' amb Foment: 'Com volen que ens ho prenguem', ha exclamat. El conseller assegura que els ciutadans de Catalunya són 'víctimes d'un menyspreu continu' per part de l'Estat.
El conseller creu que aquest 'mínim interès' que mostra Foment vers els problemes de manca d'inversió en infraestructures ferroviàries a Catalunya no respon a un problema de finançament, sinó que és fruit d'una voluntat política 'rebutjable'. Recoder afirma que 'és difícil justificar que no hi ha diners quan s'han invertit 3.800 milions d'euros en alta velocitat entre Madrid i Extremadura o més de 2.000 milions entre Madrid i Galícia'.
Oficina de coordinació del Pla de Rodalies
Per intentar resoldre aquest greuge i garantir la inversió compromesa de l'Estat amb Catalunya de 4.000 milions d'euros, Recoder proposa la creació d'una oficina de coordinació del Pla de Rodalies, amb seu a Barcelona. 'No pot ser que les decisions sobre una infraestructura de proximitat com Rodalies s'hagin de prendre des de Madrid i amb una ineficàcia manifesta', ha etzibat.
L'oficina que proposa Recoder vol ser de caràcter executiu, similar a la que es va crear per desenvolupar el projecte de la T1 de l'aeroport del Prat. 'Amb la creació d'aquesta oficina, el Ministeri pot demostrar el seu compromís real amb l'execució del Pla de Rodalies', ha afegit el conseller. De fet, Recoder considera que les inversions previstes són 'raonables' i no espera una altra resposta de Foment que no sigui 'sí'.
La xarxa 'fa aigües'
Entre les mesures a prioritzar, el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, ha destacat els 510 milions d'euros que corresponen a la modernització de la infraestructura existent i dels quals només s'ha executat un 13%. Font explica que el Departament ha assenyalat els trams de xarxa on més minuts de retard s'acumulen com a conseqüència d'avaries atribuïbles a Adif. En aquest sentit ha apuntat els circuits de via de la línia Arenys-Maçanet (5.370 minuts de retards) o la catenària del tram Sagrera-Mollet-Sant Fost (2.043 minuts de retard), entre d'altres.
Del total d'incidències que es produeixen al llarg de l'any a la xarxa de Rodalies, Recoder assegura que més de la meitat són atribuïbles a Adif i, per tant, relacionades amb avaries en les infraestructures. Es un 15% es tracta de problemes en el servei, gestionat per Renfe. Recoder diu que en general la xarxa 'fa aigües', impropi del segle XXI. El conseller insisteix en assenyalar que la xarxa de Rodalies és 'un desastre' i que els usuaris són 'captius' del servei.
Només aquesta setmana hi ha hagut tres incidències 'greus' relacionades amb aquest tipus d'avaries. Diumenge va caure la catenària entre Girona i Caldes, provocant 50 minuts de retard. Dilluns al migdia va passar el mateix entre Tarragona i Torredembarra, amb mitja hora de retards. La tarda del mateix dilluns va fallar durant una hora el sistema informàtic que controla les operacions de tren entre l'Hospitalet i Sant, bloquejant totes les línies de Rodalies, segons ha descrit Recoder.