S'inaugura el primer tram del canal Segarra Garrigues
La via d'aigua s'havia planificat fa un segle i mig
El president de la Generalitat, José Montilla, ha inaugurat aquest diumenge el primer tram del canal Segarra-Garrigues davant de prop de 300 persones entre regants, membres de sindicats agraris i alcaldes de poblacions regades pel canal. El Segarra-Garrigues beneficiarà a més de 16.000 regants de sis comarques i 74 poblacions de Catalunya, i ha suposat una inversió de 1.500 MEUR, similar a la T1 de l'aeroport del Prat. Respecte a la polèmica normativa europea que preveu 40.000 hectàrees de zones especials de protecció d'aus (ZEPA), Montilla ha assegurat que les normes europees es compliran i caldrà respectar aquestes hectàrees. El canal, que s'havia plantejat fa més d'un segle i mig, està projectat en cinc etapes, dues de les quals estan en construcció, una acabada i pendent d'inaugurar-se i la cinquena en licitació.
La inversió de 1.500 milions d'euros que costa el canal Segarra Garrigues suposarà una transformació de l'economia de la zona, que disposarà de 70.000 hectàrees de regadiu i 40.000 hectàrees de zones ZEPA. El president de la comunitat de regants del canal Segarra-Garrigues, Jose Paris, ha explicat que el 60% dels regants ja han mostrat interès per captar aigua del canal tot i desconèixer el preu al que es vendrà l'aigua. El primer trimestre del 2010 està previst aplicar els plans d'usos i gestió dels espais destinats a la xarxa natura 2000. Els regants són més partidaris de quedar-se amb les 26.000 hectàrees de zones ZEPA que demanava primer la Unió Europea.El canal Segarra-Garrigues té inaugurada des d'aquest cap de setmana la primera fase i en té una segona d'acabada, la tercera i la quarta fase del canal estan en obres i durant aquest mes es licitarà la cinquena fase del canal. L'obra en conjunt té un pressupost de 1.500 milions d'euros, que tal com ha indicat Montilla equival al cost de la nova terminal de l'aeroport de Barcelona. Aquesta obra s'espera que transformi l'economia i atregui nova indústria al territori.
Durant la inauguració s'ha destacat el fet que és la infraestructura agroalimentària més important d'Europa i que tot i que es va plantejar fa més d'un segle i mig, no ha estat fins a les darreres dècades que s'ha construït, posant la primera pedra l'any 2002. El canal en xifres afavorirà a més de 70.000 persones, disposa de 3.500 canonades, 17 estacions de bombeig, 1.500 quilòmetres de camins rurals, un nou embassament a l'Albagés, 43 basses de regulació, 47.000 hectàrees de concentracions parcel·làries, una producció elèctrica de 1.800 Kw i un 1% del pressupost per obres de patrimoni i art.
El propietari de la finca Masset a Oliola (Noguera), on s'ha inaugurat el canal Segarra-Garrigues, Ramon Torra, ha explicat que amb l'aigua espera duplicar la producció i que ha canviat el cultiu de blat i ordi per la patata i espera fer-ho rotatiu tot i que encara desconeix quina producció obtindrà.







