
L'ús d'Internet a les llars catalanes augmenta, ja hi estan connectades 6 de cada 10
Ha augmentat 8 punts en un any · Encara hi ha reticències a la compra en línia
A les llars catalanes cada cop es fa més ús d'Internet. Segons l'estudi TIC-Llars 2009 de la Fundació Observatori per la Societat de la Informació de Catalunya (FOBSIC) i de d'Institut d'Estadística de Catalunya, el 64,2% dels enquestats han fet ús d'Internet en els tres mesos anteriors a la realització del qüestionari. Això representa 8 punts percentuals més que les dades registrades el 2007. L'estudi, que s'ha presentat aquest dimarts a Barcelona, també revela que les llars amb Internet han pujat gairebé 9 punts i representen ja el 60% del total. Amb tot, els catalans són encara reticents a comprar a la xarxa i només un 16% ha adquirit algun producte en els darrers mesos.
L'informe, que s'elabora a partir de 3.000 entrevistes a ciutadans d'entre 16 i 74 anys, s'ha presentat aquest dimarts pel Secretari de Telecomunicacions i Societat de la Informació, Jordi Bosch, acompanyat del director general de la Societat de la Informació, Josuè Sallent, en un acte que ha tingut lloc a la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació a Barcelona.Amb el 60% de les llars amb connexió a Internet, Catalunya iguala en aquest moments la mitjana europea. Quan a la proporció de domicilis amb ordinador, el 71%, supera en dos punts la mitjana comunitària, del 68%.
Pel que fa a la banda ampla, el 52,5% de les llars catalanes, és a dir, quatre punts i mig per sobre de la mitjana europea, tenen aquest tipus de connexió, o el que és el mateix, que gairebé nou de cada deu amb accés a Internet.
Les persones que en els tres mesos previs a la realització de l'enquesta havien fet ús d'Internet representaven el 64,2%, un increment de 8 punts respecte a l'any 2008. Amb tot, les dades revelen que els catalans utilitzen molt menys Internet que els europeus. Si bé és cert que un 29% dels catalans han comprat alguna vegada per Internet, quan es pregunta si ho varen fer en els tres mesos anteriors al moment de fer l'enquesta el diferencial amb la mitjana europea de l'Europa dels 15 és evident, un 16% enfront un 29%.
Segons l'enquesta, segueix existint una desconfiança a l'hora de comprar per Internet amb targeta. Així, ni la meitat dels enquestats (43%) considera que pagar amb targeta a la xarxa és força o molt segur.
El 90% de les persones que no utilitzen mai Internet és perquè no ho creuen necessari per a les seves vides. La segona raó per la qual es manté la distància amb les tecnologies és la manca de coneixements. Tot i que el preu no es cita com a primer fre a l'hora d'accedir a Internet, l'abaratiment dels preus de connexió o l'oferta de formació gratuïta s'apunten com les dues principals mesures que ajudarien a fomentar-ne l'ús.
Des de l'òptica de l'edat, és a partir dels 55 anys, en el cas de l'ordinador, i dels 65 anys si es tracta d'Internet, quan es detecta la major manca d'interès o desconeixement sobre la seva utilitat.