El CAC creu que els mitjans públics no haurien de ser altaveus de partits 'clarament xenòfobs'
El Consell valora que la campanya s'ha cobert amb un model de blocs més flexible que el de les eleccions al Parlament
El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) considera que els mitjans públics no haurien de ser altaveus de les opcions 'clarament xenòfobes', segons indica en l'informe d'anàlisi de la cobertura de la campanya electoral, en referència a Plataforma per Catalunya. El CAC també valora que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) hagi fet el seguiment polític amb un model de blocs més flexible que el de les eleccions al Parlament i conclou que els mitjans han emès una informació suficient sobre les diverses ofertes electorals que van concórrer a les eleccions municipals del 22 de maig sense 'desequilibris notables'.
D'acord amb el mandat constitucional, la Llei de la comunicació audiovisual assenyala com a principi de referència la no-incitació a l'odi per motius de raça, sexe, religió o nacionalitat. En aquest context, el CAC considera que el servei públic té també com a missió específica la promoció activa de la convivència cívica.Amb aquest preàmbul, el Consell recorda als mitjans públics no han d'oblidar aquest principi tant en període electoral com durant la resta de l'any, i especialment pel que fa a les emissions de participació directa. Així, considera que no haurien de convertir-se en 'altaveus amplificadors de les opcions clarament xenòfobes que posen en perill la convivència i la cohesió social'.
Pel que fa als mitjans de la CCMA en la darrera campanya electoral, el Consell observa que han incorporat uns criteris 'sensiblement més flexibles' que els de la campanya de les eleccions al Parlament, ja que s'ha optat pel principi d'equitat davant del de la proporcionalitat pura i s'ha calculat cada tres dies.
El resultat, segons l'informe, és que TV3 ha aplicat una forquilla d'1 a 2,4, la qual cosa implica seguir un criteri d'igualtat esglaonada, que es diferencia del de la proporcionalitat pura. L'ordre, en canvi, ha seguit sistemàticament la prelació determinada pel pes dels partits.
TVE a Catalunya ha seguit una proporcionalitat pura (amb una forquilla d'1 a 3,6), però no en el dia a dia, sinó en el còmput final de campanya i no sempre ha seguit l'ordre estricte del pes dels partits. Barcelona Televisió ha seguit una forquilla d'1 a 2,3.
L'anàlisi de continguts de les informacions de la campanya electoral mostra que el descriptor temàtic amb una freqüència més alta en tots els informatius és dinàmica política (20,5%), definit com les al·lusions genèriques o les actituds d'altres candidats o partits. Però el CAC destaca en positiu que aquest tipus de contingut experimenta un retrocés respecte a eleccions anteriors (en les darreres eleccions al Parlament, per exemple, va ser d'un 27,2%).
En la mateixa línia, destaca que TV3, Barcelona TV i Catalunya Ràdio han inclòs reportatges sobre propostes programàtiques, com ara la seguretat, l'atur, el finançament, la immigració, l'educació o l'urbanisme. En concret, aquests reportatges han suposat el 3,4% de la informació electoral a TV3 i el 3% a Barcelona Televisió.
L'informe també posa de relleu la presència elevada de les notícies relatives a les concentracions en diferents ciutats espanyoles sota el lema 'per una democràcia real' a favor d'un canvi en els sistemes polític i econòmic, que en totes les televisions analitzades, excepte a Canal Català Vallès, han ocupat el primer lloc en l'atenció informativa electoral.
Les referències a la protesta dels professionals contra els criteris de cobertura de la campanya electoral han estat presents de forma notable en algunes televisions i ràdios públiques, segons detecta el CAC. Més concretament, a TV3 (9 minuts i 12 segons), TVE a Catalunya (2 minuts i 51 segons), Barcelona TV (42 segons) i Catalunya Ràdio. També ha disminuït el temps dedicat a aquesta protesta.