directe ! a La República. N. 4126. Dissabte, 14 de desembre de 2024 11:09 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

Junqueras: 'Cal un consens de diverses forces polítiques si volem avançar cap a la independència'

L'aspirant a la presidència d'ERC vol traslladar a la política nacional els acords amb CiU i ICV-EUiA a l'Eurocambra i Sant Vicenç dels Horts

Comentaris 25  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 6 vots )
carregant Carregant

Oriol Junqueras vol ser el 'candidat de consens' que recuperi el suport electoral d'ERC i faci del partit una força 'útil i potent' per a Catalunya. En una entrevista amb l'ACN, l'aspirant a presidir ERC es marca com a objectiu 'construir consensos no només dins d'ERC, sinó en el conjunt del país'. 'M'agradaria contribuir des d'ERC a bastir un gran consens nacional que ens ajudi a complir els nostres objectius', defensa, citant la independència, l'estat del benestar i els valors republicans com a prioritats. L'eurodiputat, càrrec que deixarà pels volts de Nadal, confia en poder traslladar a la política nacional els acords d'ERC amb CiU i ICV-EUiA a l'Eurocambra i a Sant Vicenç dels Horts, on és alcalde.

Comparteix
   


Etiquetes
L'aspirant a la presidència d'ERC pretén ser un 'candidat de consens' en una formació perjudicada per les lluites internes del passat. En una entrevista des de Brussel·les, l'eurodiputat i alcalde evita parlar de noms i càrrecs, i assegura que el que cal a ERC és un 'lideratge col·lectiu'. 'El que necessitem és un equip, no necessitem un nom, ni tan sols el meu nom no arregla ni soluciona res', defensa.

Unitat per Esquerra...

L'eurodiputat vol presidir una ERC 'com la de tota la vida' i 'tan nova com faci falta'. Junqueras nega que la direcció actual del partit, encapçalada per Joan Puigcercós, sigui perjudicial pel nou projecte. 'No hi ha cap persona, cap ni una a ERC, que sigui negativa pel partit', defensa. Amb tot, manté que caldrà trobar 'la ubicació necessària per a tothom' tenint en compte com poden compensar 'els uns amb els altres' les seves 'possibles mancances'. 'Tothom hi té cabuda, però hem de veure exactament com ho combinem', diu Junqueras.

...i unitat pel país

El candidat a encapçalar ERC vol anar més enllà del concòrdia interna i reclama en l'entrevista un 'gran consens nacional'. 'Volem arribar a establir grans consensos polítics, socials, econòmics, i culturals en el nostre país que ens permetin fer el gran salt endavant que necessitem: l'alliberament nacional. I que ens ajudin també a defensar l'estat del benestar, que en aquest moment està en perill, i a implementar els valors republicans', diu.

'Si no som capaços d'aconseguir bastir aquests amplis consensos', precisa, 'no aconseguirem els grans objectius que ens plantegem'. Junqueras admet que és 'difícil' intentar 'generar i mantenir' acords arreu del país: 'La prova és que fins ara no els hem aconseguit gaire'. Però afegeix que cal construir 'els ponts, els àmbits de diàleg, i la feina institucional necessàries' perquè Catalunya 'avanci'.

L'aspirant a presidir ERC, que ha arribat a l'alcaldia de Sant Vicenç dels Horts amb coalició amb CiU i Iniciativa i que treballa 'en projectes comuns' amb els eurodiputats Ramon Tremosa (CiU) i Raül Romeva (ICV-EUiA) a Brussel·les, creu que el model es pot extrapolar també a la política nacional. 'Si hem de traslladar aquests models de relació, ens hem de posar a treballar per bastir aquesta confiança, i el primer que cal és que parlem', assegura Junqueras, que precisa que el consens i la col·laboració 'no es poden improvisar'.

Junqueras és actualment eurodiputat i alcalde de Sant Vicenç dels Horts. Creu que ser president d'ERC és 'absolutament compatible' amb la seva responsabilitat com a batlle, mentre que deixarà de ser membre de l'Eurocambra pels volts de Nadal, moment en què donarà pas al BNG perquè un nacionalista gallec estigui present al Parlament europeu en virtut de l'acord de coalició a què van arribar.

Un camí cap a la independència

'És evident que cal un consens de diverses forces si volem avançar cap a la independència', reitera Junqueras, que es mostra 'convençut' que dins de totes les formacions polítiques del Parlament hi ha persones que comparteixen amb ERC l'objectiu independentista i la defensa dels valors socials.

'Catalunya serà un país independent, serà una república en el marc de la Unió Europea que defensarà el model de l'estat del benestar', assegura Junqueras. 'No sé quan passarà ni de quina forma concreta, però estic segur que si tots els que defensem aquests grans valors -que som la immensa majoria de la societat catalana- ens hi posem, ho aconseguirem', afegeix.

L'aspirant a la presidència d'ERC es mostra disposat, per exemple, a col·laborar amb CiU pel concert econòmic, que veu com un pas cap al seu objectiu final d'un estat propi. 'Recolzarem la societat catalana en el camí cap al concert econòmic. Si aquest camí l'encapçala l'actual Govern de la Generalitat amb el suport del grup parlamentari de CiU, nosaltres hi estarem al costat', defensa Junqueras. Amb tot, l'eurodiputat demana acció. 'Estem aquí per ajudar. Ara bé, nosaltres volem avançar, que no se'ns digui d'avançar i que després no es faci', alerta.

'Estem disposats a arribar tant lluny com el nostre país necessita, i estem disposats a fer aquest camí amb tothom que el vulgui fer amb nosaltres', defensa. 'Si només volen fer un tram de camí de moment, fem aquest tram de camí junts, però nosaltres sabem on volem anar', afirma. I puntualitza: 'Si ens deixen sols en el camí de la independència, avançarem sols'.

Retallades fruit 'de la incapacitat' per obtenir l'estat propi

Per Junqueras, les idees d'ERC són necessàries en un moment com l'actual. L'eurodiputat considera que la resposta a les retallades i les demandes del moviment dels 'indignats' és 'molt clara i molt senzilla'. 'Catalunya pateix cada any un espoli fiscal equivalent al 10% del nostre PIB. És una sagnia terrible i intolerable que posa absolutament en risc el nostre futur com a país i com a societat', diu. 'La solució: tenir el control del nostre esforç fiscal. La única garantia política, estable i definitiva per aquest control del nostre esforç fiscal és la independència' defensa.

Segons ell, Catalunya no tindria dèficit públic si no patís l'espoli. 'Les retallades que en aquests moments s'estan aplicant a la nostra societat són en bona mesura fruit de la nostra incapacitat per aconseguir la independència', lamenta Junqueras, que confia que el seu projecte rebi el suport de la militància d'ERC el proper mes de setembre.

Recuperar la confiança de l'electorat

Junqueras argumenta que la desfeta electoral d'Esquerra pot estar relacionada amb una desconfiança dels ciutadans cap la capacitat del partit de complir les promeses. 'Servim alts ideals, els hem servit en el passat i els servirem en el futur', assegura l'eurodiputat, però puntualitza: 'A vegades el que pot passar és que la ciutadania que comparteix aquests alts ideals desconfiï de la nostra capacitat d'implementar-los'.

'Hem de guanyar la confiança de la gent de que serem capaços de portar a terme aquests ideals', com la independència, diu Junqueras. 'Estic segur que si parlem amb rigor i amb proximitat, de forma amable però també amb fermesa, si encarnem aquests alts ideals als quals servim, la gent ens farà confiança perquè això és el que la gent vol i el que necessita', conclou.



COMENTARIS fletxa taronja

item
#25
Alba fletxa BCN
27 de juny de 2011, 13.45 h

Francesc, l'Oriol no és independent, que jo sàpiga es va afiliar. Error o interès, ell sabrà perquè ho ha fet justament ara i no ho havia fet abans. Crec que a ningú se'ns escap el perquè, però més val no jutjar. Tant de bo fos independent, podria fer un gran projecte!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 4
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#24
Francesc fletxa Badalona
27 de juny de 2011, 13.31 h

#15 Robert hi estic d'acord i també crec que calia 'netejar' la Generalitat i demés, però el segon tripart sobrava, ningú el vem entendre i ens va ensorrar ERC.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#23
Francesc fletxa Badalona
27 de juny de 2011, 13.29 h

#14 Jaume això ve de lluny. El primer que no va voler pactar amb ERC va ser en Pujol a les primeres eleccions.


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#22
Francesc fletxa Badalona
27 de juny de 2011, 13.26 h

#9 L'Oriol no és cúpula. Ni tan sols és d'Esquerra. L'Oriol és un independent.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#21
Núria fletxa Viladecans
27 de juny de 2011, 13.13 h

#20 Totalment d'acord amb el manifest de renovació d'Esquerra. Tant de bó li facin cas. 14 escons, al Parlament, ben gestionats permeten fer molta feina, en direcció a la independència. Si no escolten ho pagaran car a les urnes, ja ho hem vist.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 3
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#20
27 de juny de 2011, 13.05 h

Recuperar la CONFIANCA amb l'ELECTORAT passa per RENOVAR A FONS la CUPULA i aporvar el MANIFEST proposat per l'ELIZENDA PALUZIE tornant als origens d'ESQUERRA REPUBLICANA de CATALUNYA.

RIDAO & tota la TREPA han de marxar d'Esquerra per que pugui torar a ésser ERC.
Per més informacio : http://www.renovacioerc2011.cat/

No volem panxacontentes ni enxufats per arrapar-se al poder i vendre's al PSOE


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 5
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#19
jordi fletxa terrassa
27 de juny de 2011, 12.35 h

#18 La fragmentació té un origen evident, el segon tripartit.....el culpable va ser ERC i no reagrupats i solidaris....la gent s'en va cansar...i mira, ara teniu 10 diputats. Però tranquils sempre es pot dir que la culpa de CIU i del PP. I mira, el vot espanyol dels socis socialistes, cap al PP......


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 2
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#18
Tobies fletxa bcn
27 de juny de 2011, 11.30 h

#17 Núria, tenim 14 escons independentistes al Parlament. Em pots dir com es fa això de "la independència ara, sense ajornaments"? Prou ja de demagògia. L'independentisme evidentment que ha de ser gradualista, perquè si no, és senzillament impossible. A veure si us n'assabenteu d'una vegada els il·luminats que voteu solidaritats, laportes i reagrupaments, i heu fragmentat l'independentisme i li heu donat imatge d'olla de grills. Catalunya és més gran i més complicada que Arenys de Mun... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 9   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#17
Núria fletxa Viladecans
27 de juny de 2011, 09.33 h

Cal alguna cosa més que paraules, per que ens ho creguem. Vull recordar-vos que en tot el programa marc municipal d'ERC no es troba enlloc la paraula independència. Si de debó feu un gir, s'ha de notar al Parlament ara, sumant amb les propostes de SI, que son clarament independentistes. Això del "gradualisme" no s'ho creu ningú, el camí cap a la independència s'ha de fer ara, sense ajornaments.
La gent del carrer estem patint un ofec insuportable amb tanta retallada: escolteu les cride... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 5
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#16
Albert fletxa Bages
27 de juny de 2011, 07.12 h

#14 Jaume de Barcelona, podries ser una mica possitiu? Si segons tu estem morts com a poble, perquè insisteixes? Fas ferum espanyola.


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
Espanya no amnistia a Catalunya ni va advertir dels atemptats terroristes que causaren morts

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.