El Govern aprova el Pacte Nacional d'Infraestructures sense concretar el Quart Cinturó
L'oposició i Foment del Treball hi estan en contra · Nadal acusa CiU d'intentar obrir discrepàncies entre els socis del tripartit
El Govern ha donat llum verda aquest dimarts al Pacte Nacional d'Infraestructures (PNI) que ha comptat amb el suport dels tres partits del Govern, ja que no s'ha concretat què passarà amb el Quart Cinturó, la infraestructura que els enfrontava. L'oposició hi està en contra, no l'han votat ni CiU ni el PP, i Foment tampoc hi dóna suport perquè no inclou les seves reivindicacions. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal, ha remarcat que té el suport suficient per tirar-ho endavant. 'CiU, PP i Foment del Treball no saben trobar cap altre motiu de discrepància amb el PNI que no sigui una major concreció' del Quart Cinturó, ha declarat.
En la roda de premsa després dels acords del Govern, Nadal ha admès que seria altament 'desitjable que s'hi sumessin tots els grups parlamentaris'. 'Entenem que el grup parlamentari de CiU per exemple ha expressat uns motius de discrepància molt secundaris'. Segons el conseller, 'és un pacte tan ampli, complex i ambiciós, que reduir algunes qüestions concretes al punt de discrepància desmenteix la voluntat de no sumar-s'hi.De fet, el titular de Política Territorial ha declarat que per part de CiU 'hi una posició testimonial política per oposar-se a la forma com està concretat el text del Quart Cinturó al PNI, amb una voluntat d'obrir discrepàncies al tripartit i no se n'ha sortit'. Nadal ha manifestat que els populars catalans i Foment del Treball també ho rebutgen pel mateix motiu del Quart Cinturó.
En concret i sobre la via orbital de Barcelona B-40 (Ronda dels Vallès), el PNI aposta per 'definir les actuacions viàries en l'àmbit de les comarques del Vallès, en el marc d'un programa d'actuacions per a millorar la mobilitat de la segona corona metropolitana, que doni prioritat a l'increment de l'oferta de transport col·lectiu i de mercaderies per ferrocarril'. Així mateix, es destaca que s'ha de donar 'continuïtat a la Ronda del Vallès fins a Granollers. La Generalitat proposarà nous traçats alternatius a la proposta avui vigent del Ministeri de Foment. Projectar i executar amb la major celeritat possible el tram Terrassa-Sabadell'.
Tot i això, Nadal ha afirmat que hi ha l'acord necessari per tirar endavant aquest pacte i ha desgranat la principals línies del pacte. 'El PNI és fill directe de tots els instruments de planificació sectorial i parcial que el Govern té des de fa molt de temps, fins a uns 20 plans sectorials com l'acord de l'energia i l'Acord Estratègic', ha manifestat. Segons Nadal, les 130 mesures del pacte 'volen ser una resposta clara i contundent a la manca d'estoc d'infraestructures a Catalunya, un dèficit acumular històricament'.
El pacte proposa 127 línies d'actuació. Sobre la mobilitat i transport col·lectiu, en el cas del ferrocarril s'assenyala que les inversions en aquest àmbit han de tenir caràcter prioritari. 'Els objectius són assumir la gestió dels serveis de Rodalies i trens regionals; estendre la xarxa de Rodalies a les principals àrees urbanes catalanes i impulsar les modalitats de tren tramvia i metro comarcal o regional; planificar els futurs eixos ferroviaris per tal d'evitar un model radial, i impulsar el transport ferroviari de mercaderies'. Es preveuen més de 1.000 km de noves vies de tren.
Respecte les infraestructures viàries, es preveuen més de 600 km d'autovies i actuacions en 550 km de la xarxa bàsica. Sobre el transport públic per carretera, el PNI 'aposta per potenciar el servei d'autobús, assolir la integració tarifària a tot Catalunya el 2012, millorar significativament l’oferta i fer el servei més competitiu respecte el vehicle privat, mitjançant l’ampliació de la xarxa de carrils reservats'.
La participació 'determinant' de les institucions catalanes al Prat
Pel què fa a ports i aeroports, es fixa com a objectiu 'establir un nou model de gestió aeroportuària que garanteixi la participació determinant de les institucions catalanes a l'aeroport de Barcelona i que aquest es converteixi en un gran centre de connexions internacionals'. Així mateix, es preveu el traspàs a la Generalitat dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell i dotar el país d'un conjunt d'aeroports internacionals i regionals en xarxa. També s'aposta per convertir els ports de Barcelona i Tarragona en la gran porta logística del sud d’Europa, potenciar l’activitat econòmica de la xarxa portuària.
El pacte també té com a objectiu dotar Catalunya d'una àmplia xarxa de sòl per activitats econòmiques, de serveis empresarials i d'instal·lacions logístiques, amb la urbanització de més de 6.000 ha de sòl per activitats productives, que garanteixi la instal·lació de les empreses en condicions de plena accessibilitat a les xarxes de comunicacions i de serveis'.
Aigua, residus, energia i telecomunicacions
Respecte a l'aigua, els objectius en aquest apartat són garantir el seu abastament. Es preveu la construcció d'instal·lacions que aportin 300 hectòmetres cúbics/any addicionals i 1.209 noves estacions depuradores. Sobre els residus el PNI 'pretén assolir els objectius de reduir la generació de residus i promoure'n al màxim l'aprofitament i desenvolupar xarxes territorials d'infraestructures de tractament'.
Per altra banda i referent a l'energia es preveu la construcció d'entre 5 i 8 noves centrals de cicle combinat i produir 4.500 MW en centrals de règim especial (energies renovables). Pel que fa a les telecomunicacions 'es preveu fer arribar la xarxa de fibra òptica a tots els municipis i estendre l’accés als serveis de telecomunicacions a tots els nuclis de més de 50 habitants i centres de producció econòmica'.
De tota la inversió, es calcula que entre 55.000 i 60.000 milions d'euros procediran del govern espanyol. La inversió de la Generalitat en infraestructures durant la vigència del PNI s'estima entre els 40.000 i els 45.000 milions d'euros.
Notícies relacionades
- CiU lamenta que Nadal doni per tancat el Pacte Nacional d'Infraestructures sense el seu suport 24.07.2009.
- Nadal dóna per tancat el Pacte Nacional d'Infraestructures i deixa que Foment decideixi sobre el Quart Cinturó 23.07.2009.
- ERC i ICV presentaran una carta a Nadal amb els criteris pel nou traçat del Quart Cinturó 25.04.2009.
- El Govern arriba a un principi d'acord per al Pacte Nacional d'Infraestructures 25.04.2009.