directe ! a La República. N. 4126. Dilluns, 9 de desembre de 2024 08:19 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Cultura doble fletxa

Un estudi demostra que els castellanoparlants no tenen un dèficit en aprenentatge pel fet ser escolaritzats en català

El bilingüisme aporta avantatges cognitius i en l'aprenentatge d'altres llengües

Comentaris 11  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 2 vots )
carregant Carregant

Les persones bilingües ho tenen més fàcil a l'hora d'aprendre una tercera llengua. Segons un estudi realitzat per la Càtedra de Multilingüsime Linguamón-UOC, el bilingüisme no és un problema per als estudiants ja que els aporta avantatges com la flexibilitat cognitiva, la capacitat d'adaptació o el retard en símptomes de demències. L'estudi, fet per experts de diferents universitats, demostra que els castellanoparlants no tenen un dèficit en aprenentatge pel fet de ser escolaritzats en català, i que tots els alumnes formats a les escoles catalanes tenen un nivell similar o superior de castellà que bona part de les comunitats autònomes.

Comparteix
   


Etiquetes
Estudiar a Catalunya i en català no és un inconvenient ni perquè els alumnes catalanoparlants aprenguin castellà, ni perquè els castellanoparlants aprenguin català i la resta de competències bàsiques. La Càtedra de Multilingüisme Linguamón-UOC ha recollit diferents treballs de recerca sobre el model lingüístic català perquè experts en la matèria de diferents universitats catalanes, desmentissin alguns mites sobre la immersió lingüística.

La principal conclusió d'aquesta recopilació d'estudis és que les persones bilingües tenen avantatges a l'hora d'aprendre una tercera llengua com és l'anglès, i que les facilitats a l'hora de millorar les competències són més grans com més equilibrat i més gran sigui el domini del castellà i del català, i com més precoç hagi estat la immersió lingüística. Segons Carme Pérez i Aurora Bel, de la Universitat Pompeu Fabra, els alumnes bilingües tenen una molt bona situació per aprendre una llengua nova i per això destaquen que 'el bilingüisme no és un problema' sinó 'una avantatge'.

De fet, segons els estudis que han consultat Pérez i Bel, les persones bilingües tenen conseqüències positives en la cognició i la intel·ligència general, el desenvolupament de la consciència metalingüística, és a dir, la capacitat per a manipular el codi lingüístic, la flexibilitat cognitiva i el processament i una més bona disposició democràtica. En la mateixa línia, Melina Aparici, de la Universitat Autònoma de Barcelona, ha volgut recalcar que a més a més, els bilingües tenen un control més gran de l'atenció, tant a infants com a adults, i per exemple, s'ha demostrat que els qui dominen dues llengües experimenten un retard de fins a quatre anys en l'aparició dels primers símptomes de demència senil.

'Llengua i Escola a Catalunya: Mites i realitats' ha desmentit també, per boca del professar de la Universitat de Girona Ignasi Vila, que els alumnes castellanoparlants acaben l'escolarització obligatòria amb dèficits en els coneixements escolars per cula d'estudiar en una llengua que no és la seva. Vila ha assegurat que els informes PISA són una mostra que les desigualtats de resultats segons la llengua parlada a casa respon més a l'estatus socioeconòmic i cultural de l'alumnat i dels centres als quals estudien.

Segons el professor Joaquim Arnau, la comprensió lectora bàsica, qualificada com la principal causa del fracàs escolar, no es veu afectada pel bilingüisme, ja que en dades comparatives, Catalunya se situa per sobre dels països de l'OCDE. Per això, Arnau ha volgut destacar que els països monolingües tenen resultats inferior a les comunitats lingüístiques bilingües com ho és Catalunya. La competència científica i l'aprenentatge de les matemàtiques tampoc no es veuen disminuïdes pel sistema educatiu català, que per Arnau, és 'efectiu' tot i reconèixer que hi ha aspectes millorables.

El professor de la Universitat Oberta de Catalunya, Miquel Strubell, ha conclòs que el model català garanteix la cohesió social alhora que permet la competència en dues llengües, amb els avantatges que suposa un assoliment precoç d'aquestes competències per a l'aprenentatge d'altres llengües.



COMENTARIS fletxa taronja

item
#11
Noemí fletxa Sabadell
7 de juliol de 2011, 21.29 h

#10 posem 1:10, de fracàs escolar.
Ara posa-hi els sudamericans, la proporció passa a 1:20. El fracàs escolar entre el 88-92 estava situat a la mateixa franja en què el tenim actualment: nois de famílies desestructurades -normalement, no catalans, vull dir xarnegos-, amb pares amb problemes d'alcohol, drogues i amb algun parent a la presó.
Ara el fracàs escolar serà més ampli. Els pedagogs que tant en saben, per tenir els nois contents, converteixen els llibres de text en simples dicci... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#10
7 de juliol de 2011, 15.57 h

#7 No sempre és així.

Jo sóc de pares castellans m'agradi o no, i de parla castellana a casa (tot i que si fos per mi s'hi parlaria català). Tot i això, em considero català com si els meus avantpassats haguessin estat catalans i em veig totalment adaptat a la societat catalana.

I no crec que el fracàs escolar sigui únicament propi dels castellanoparlants, ja que jo mateix he tingut els millors resultats acadèmics de la meva promoció aquest curs, per davant de molta gent "catalana"... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 5   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#9
7 de juliol de 2011, 14.23 h

Em referia a aquest:

"Senzillament els castellanoparlants tenen ànima espanyola i, per tant, són inferiors a nosaltres."


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 3
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#8
7 de juliol de 2011, 14.22 h

#6 Aquest comentari és molt nazi.


Valora aquest comentari:   votar positiu 5   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#7
Noemí fletxa Sabadell
7 de juliol de 2011, 13.25 h

No, jo ho diria d'una altra manera i és la més menys partidista.
Els xarnegos de la zona metropolitana tenen problemes gravíssims a l'hora d'aprovar LA SEVA LLENGUA!!!! El castellà.
Si la seva no l'aproven, tampoc aprovaran el català. Cony, que estic farta de veure-ho a les reunionitis dels equips docents!!!!!! Poden fer immersió lingüística, però i després surten de classe i ja parlen castellà, no veig que serveixi de gran cosa. Estem al mateix lloc de sortida!
En els centres d'ESO ... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#6
Xavier fletxa Barcelona
7 de juliol de 2011, 13.23 h

Senzillament els castellanoparlants tenen ànima espanyola i, per tant, són inferiors a nosaltres.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 3
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#5
7 de juliol de 2011, 12.22 h

-no tenen cap dèficit d'aprenentatge. No 'un dèficit en aprenentatge'
-el bilingüisme aporta avantatges cognitius i d'aprenentatge d'unes altres llengües. No 'en l'aprenentatge'
-el bilingüisme no és cap problema. No 'un problema'
-el retard dels símptomes de demències. No en símptomes'


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#4
carles fletxa sitges
7 de juliol de 2011, 11.11 h

Tenim una nena de 3 anys. A casa parlem en català i va a una llar d'infants on es parla català. Doncs bé: tot i que parla ambdós idiomes, s'expressa molt més fluïdament en castellà. Les raons? Molts dels seus amiguets de la llar d'infants parlen en castellà entre ells. Els dibuixos infantils de la tele (preescolar) són en castellà (Digital + canals 31-32-32-34) a TV3 no hi ha dibuixos infantils de preescolar (que nosaltres sapiguem) A botigues, supers, etc., quan algú es dirigeix a ... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#3
7 de juliol de 2011, 08.13 h

Jo no conec cap català que renuncii a la seva llengua...
De moment el PP i Ciudadanos que es llegeixin l'informe... i a veure si a Madrid s'adonen d'una vegada de la riquesa plurilingüística d'Espanya... encara que d'aquí a 4 dies siguem independents. Un pal a la roda més en votar no al català a Europa...


Valora aquest comentari:   votar positiu 6   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
Ramon B. fletxa Mallorca
7 de juliol de 2011, 08.10 h

No podia ser d'altra manera. I fa estona que ho sabem.
Com explica la neurolingüística, com més connexions sinàptiques es desenvolupen millor per aprendre nous idiomes, especialment si són de la mateixa família lingüística.
El problema és la ideologia monoglòtica. Si un no vol parlar una llengua, només ho farà si li és necessària i si no considera que és un idioma de segona categoria.


Valora aquest comentari:   votar positiu 13   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
Espanya no amnistia a Catalunya ni va advertir dels atemptats terroristes que causaren morts

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.