Blanco admet que l'Estat espanyol no pot mantenir el dispendi de l'alta velocitat sense l'ajuda d'Europa
Explica que cada quilòmetre de TGV suposa 100.000 euros anuals i insinua que caldrà apujar impostos
El ministre espanyol de Foment, José Blanco, ha reconegut aquest dimecres que l'Estat espanyol no pot assumir el manteniment de la xarxa d'autovies i alta velocitat que ha desplegat sense preocupar-se de la viabilitat de les línies. Blanco ha advertit que 'no és possible mantenir i completar la xarxa d'infraestructures sense tocar els impostos' i que cal 'plantejar' si amb els recursos actuals i amb menys aportacions de la UE 'es poden mantenir les carreteres, els trens i l'estat del benestar'. Davant d'aquestes afirmacions, la vicepresidenta primera del govern espanyol, Elena Salgado, s'ha vist obligada a sortir al pas i descartar que l'executiu de Zapatero es plantegi 'a curt termini' un augment d'impostos. Després de tancar la línia Toledo-Albacete que transportava només 9 passatgers Blanco ha explicat que cada quilòmetre d'alta velocitat costa 100.000 euros anuals.
Les manifestacions de Blanco situen de nou a l'epicentre del debat grans infraestructures creades en aquests dos mandats de Zapatero com l'extensió de la xarxa del TAV. Un primer episodi en aquest direcció ja va ser la cancel·lació del TAV Toledo-Albacete per manca de demanda. El Ministeri de Foment ja va fer una important purga de projectes amb l'objectiu de reduir el dèficit de l'Estat al 6% al 2011 però José Blanco ha anat més enllà per aclarir en un acte organitzat pel Correo de Andalucía que 'no es pot mantenir i completar la xarxa d'infraestructures sense tocar els impostos'.Blanco va admetre que aquest no és un missatge que es pugui llançar de forma alegre a mesos vista d'unes eleccions generals però va recordar que la UE destinarà menys recursos a l'Estat d'ara en endavant i que cal 'plantejar' si amb els ingressos de què disposa el país pot mantenir les carreteres, els trens i l'estat del benestar. Segons el ministre, mantenir la xarxa d'autovies costa 2.000 milions anuals i un quilòmetre de TAV suposa 100.000 euros anuals.
Les manifestacions de Blanco han causat polèmica i la vicepresidenta econòmica del govern espanyol, Elena Salgado, ha sortit al pas per assegurar, en declaracions a Onda Cero, que el seu executiu no es planteja 'a curt termini' un nou augment dels impostos. 'El que ha fet José Blanco és una reflexió més a llarg termini. Hem conegut les dades de la nostra pressió fiscal i és set o vuit punts inferior a la mitjana europea', ha dit.
Blanco convoca les CCAA per parlar del Corredor Mediterrani
Blanco va anunciar en aquest mateix acte a Sevilla que la setmana passada convocarà a Madrid representants dels governs de Catalunya, Paíss Valencià, Múrcia i Andalusia per abordar el Corredor Mediterrani i estudiar l'estratègia per defensar el projecte davant la UE. El ministre va reiterar que aposta perquè Brussel·les reconegui com a projecte 'prioritari' una línia que recorre territoris que acumulen el 40% del PIB de l'Estat espanyol.